Emisja głosu 2403-WFiS-s2-17
Student poznaje techniki pracy głosem w celu optymalnego i efektywnego wykorzystania aparatu mowy. W ramach zajęć student pozna zasady higieny głosu, a także dowie się jak prawidłowo posługiwać się głosem. Podczas ćwiczeń student nauczy się zasad oddychania przeponą, odpowiedniego prowadzenia głosu, poprawnej artykulacji, wykorzystania rezonatorów, a także dowie się co jest istotne podczas "bycia na scenie".
W cyklu 2023/24L:
Ćwiczenia z przedmiotu „Emisja głosu” służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Celem zajęć jest: Przedmiot obejmuję następującą tematykę: |
W cyklu 2024/25L:
Ćwiczenia z przedmiotu „Emisja głosu” służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Celem zajęć jest: Przedmiot obejmuję następującą tematykę: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- gry i symulacje
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu wpływa suma zebranych przez studentów punktów w następujących obszarach aktywności:
1. Prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń prezentowanych na zajęciach (możliwa jedna nieobecność) (0-2 pkt)
2. Ocena praktycznych umiejętności na podstawie prezentacji materiału z ćwiczeń:
- czytanie prozy, (0-1pkt)
- recytacja wiersza (0-1 pkt)
- dowolna forma artystyczna (np. utwór śpiewany, scenka teatralna, dialog możliwa praca w grupie) lub prezentacja własna (0-1 pkt)
Ocena:
5 pkt- bdb
4 pkt- db
3 pkt- dst
2-0 pkt - ndst
Literatura
1. Binkuńska E., Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012.
2. Głos narzędziem pracy : poradnik dla nauczycieli, pod red. M. Śliwińskiej-Kowalskiej, Łódź 1999.
3. Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012.
4. Kutosik D., Dykcja: teksty do ćwiczeń dykcyjnych,, Wrocław 1981.
5. Michalik J., Filozofia i głos, Kraków 2010.
6. Łabuś K., Autoprezentacja w zakresie pracy głosem, Warszawa 2011.
7. Rybicki T., Szelest w pyszczku : wierszyki - zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka, Warszawa 1996.
8. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać poradnik dla nauczycieli wychowania muzycznego, instruktorów amatorskich zespołów wokalnych oraz piosenkarzy, Warszawa 1972.
9. Suchanek A., Powszechne kształcenie głosu jako problem pedagogiczny, Katowice 1989.
10. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji: Dla miłośników żywego słowa, Gdańsk 2000.
10. Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie : materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk 2012.
11. Wojtyński C. J., Emisja głosu, Warszawa 1970.
12. Zielińska H., Kształcenie głosu, Lublin 2012.
13. Z zagadnień emisji głosu, pod red. H. Miśki, Katowice 2015.
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: