Metodologia badań naukowych
2403-WFiS-s2-10
1. Wprowadzenie: struktura metodologii
2. Planowanie badania
3. Metody zbierania danych
3.1. Obserwacja etnograficzna
3.2. Wywiad
3.3. Przeszukiwanie źródeł wtórnych
3.4. Obserwacja ilościowa
3.5. Testowanie
3.6. Ankietowanie
4. Konstruowanie i dobór narzędzi badawczych jako proces operacjonalizacji badania naukowego
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- analiza literatury, opracowanie przykładów projektów badań dla schematów- 20 godzin
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminie) - 15 godzin
RAZEM: 50 godzin = 2 ECTS
Ćwiczenia:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin
2. Konsultacje z prowadzącym - 5 godziny
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- zapoznanie z literaturą - 15 godziny
- wykonywanie zadań zaliczeniowych - 20 godziny
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – 20
RAZEM: 75 godzin = 3 ECTS
W sumie dla przedmiotu - 5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
w04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki
(zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i
humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat
wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)
Efekty uczenia się - umiejętności
u06posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych,
formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze;
opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań,
w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
k03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach
społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny
naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga
Metody dydaktyczne
metody podające, poszukujace
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
- opowiadanie
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Podczas wykładu obowiązkowe maseczki zakrywające usta i nos.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Kolokwium
Aktywność
Praktyki zawodowe
Literatura
K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, WAiP Warszawa 2008
J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, WN PWN Warszawa 2006 i późniejsze
K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe, WSiP Warszawa 2000
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, WN PWN Warszawa 2006
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Poznań 2000
Magnusson D., Wprowadzenie do teorii testów, WN PWN Warszawa 1991
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: