Wychowanie społeczno-moralne 2403-Pe-309-TOn1
Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności świadomego (opartego na wiedzy) planowania zajęć rozwijających kompetencje społeczne i moralne dzieci i młodzieży.
Tematyka zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne: prezentacja sylabusa, wymagania, organizacja zajęć,
2. Teorie rozwoju moralnego . Opisowe i normatywne paradygmaty edukacji moralnej. Stymulowanie rozwoju moralnego (klaryfikacja wartości, stymulowanie rozumowania moralnego, kształtowanie charakteru wspólnota sprawiedliwościowa), Kompetencje społeczne i społeczno-moralne. Kompetencje społeczne w podstawach programowych kształcenia ogólnego.
3 - 7. Wychowanie społeczno-moralne, projektowanie działań, zajęć rozwijających kompetencje społeczne i moralne dzieci i młodzieży na poszczególnych etapach rozwojowych
8. Zajęcia zaliczeniowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Prace grupowe wykonywane na zajęciach - kryterium- zgodność projektowanych zajęć z celem wyznaczonym w zadaniu, stopień wykorzystania wiedzy teoretyczne jw uzasadnieniu do projektowanych zajęć lub w odpowiedziach na dodatkowe pytania skonstruowane do zadania ; przygotowanie ekspertów/ekspertek wyznaczonych w ramach określonego tematu, prawidłowe i terminowe wykonanie zadań przez sprawozdawców i sprawozdawczynie wyznaczone w ramach określonego zadania, stopień wykorzystania uwag formułowanych przez grupę i prowadzącą w korekcie roboczej wersji zadania. Skala ocen 2-5.
Ocena końcowa obejmuje średnią ocen wszystkich (5) prac grupowych (wszystkie prace muszą być zaliczone na ocenę co najmniej 3), przy czym każdy student/studentka może nie uczestniczyć w wykonywaniu jednej pracy grupowej (jeżeli wiąże się to z nieobecnością na zajęciach). Aby uzyskać pozytywną ocenę z ćwiczeń każdy student/studentka zobowiązany/a jest pełnić rolę eksperta/ekspertki i sprawozdawcy/sprawozdawczyni przynajmniej raz w semestrze.
wystąpienia ekspertów/ekspertek: W1, W2
prace grupowe: W1, W2, U1, K1
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, pod red. A.I. Brzezińskiej
http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista.html?option=com_content&view=category&id=214&Itemid=282&select_item=125_213&select_item_125_213=126_214
2. Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 3. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, pod red. A.I. Brzezińskiej
http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista.html?option=com_content&view=category&id=224&Itemid=282&select_item=125_213&select_item_125_213=128_224
3. Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 2. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania, pod red. A. I. Brzezińskiej
http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista.html?option=com_content&view=category&id=215&Itemid=282&select_item=125_213&select_item_125_213=127_215
4. Matczak A., Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa 2003,;
5. Psychologia rozwoju człowieka pod red. B. Harwas-Napierały, J. Trempały, tom 2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2000
I inne dowolnie wybrane przez studentów i studentki
Literatura uzupełniająca:
Birch A., Malim T. (1998) Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa Wyd. Nauk. PWN;
Goleman D. (1997) Inteligencja emocjonalna, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina of Poznań;
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002), Psychologia rozwoju człowieka, T.3, Warszawa Wyd. Nauk. PWN;
Hoffman M.L. (2006), Empatia i rozwój moralny, Gdańsk GWP;
Nicci L.P., Narvaes D. (red.) (2008) Handbook of moral and character education. Routledge. Taylor & Francis Group New York and London.
Reykowski J. (1986) Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Warszawa PWN;
Schaffer H.R. (2006), Rozwój społeczny, Kraków GWP.
Brzezińska A. (2000) Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa Wyd. Nauk. Scholar;
Wojciszke B. (2004), Człowiek wśród ludzi, Warszawa Wyd. Nauk. Scholar;
Kaplan P.S., Educational Psychology for Tomorrow’s Teacher, West Publishing Company, St. Paul 1990.
Kopińska Violetta, Solarczyk-Szwec Hanna (red.) (2017). Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego : analiza krytyczna. Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Kopińska V. (2014), Key Civic Competences: Between Modern and Postmodern Perspectives, “Edukacja Dorosłych”, nr 1(70), s. 49-61.
Solarczyk-Szwec H., Matusiak A., Kopińska V. (2016), Kompetencje społeczne na wejściu w dorosłość. Krytyczna analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego, „Edukacja Dorosłych” Nr 2, s. 29-44.
Kopińska V., Majchrzak K., Szwech A. (2017), Patriotyzm w edukacji szkolnej. Założenia podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, Nr 1
Przyborowska B., Kopińska V., Murawska I. (2016), Kompetencje społeczne i obywatelskie na trzecim etapie edukacyjnym – pozór podstawy programowej kształcenia ogólnego, „Przegląd Badań Edukacyjnych” , vol. 23 (2), s. 45-60.
Kopińska V., Solarczyk-Szwec H. (2016), Edukacja dla wspólnoty? Krytyczna analiza podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Forum Oświatowe” nr 2, s. 11-32;
Kopińska V. (2016), Wartości demokratyczne w szkole. Krytyczna analiza podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Rocznik Pedagogiczny”, t.39, s. 55-67.
Kopińska Violetta (2017). Zmiana czy status quo? Krytyczna analiza nowych podstaw programowych do wiedzy o społeczeństwie. Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, s. 201-228
Kopińska Violetta (2018). Zmiana polskich podstaw programowych kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji społecznych i obywatelskich : analiza krytyczna.
Parezja, nr 1 (9), s. 132-154
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: