Badanie w działaniu 2403-Pe-303-TOn1
Wykład ma na celu wyposażyć studentów w podstawowe wiadomości na temat badań w działaniu - badań zaangażowanych w zmianę, ulepszenie własnej praktyki zawodowej, a także środowiska społecznego - placówki wychowawczej. Treści poświęcona są również genezie badań praktycznych oraz trendów metodologicznych wskazujących na tzw. zwrot działaniowy w naukach społecznych i nie tylko.
Główne treści wykładu zawierają:
1. Wprowadzenie do podstawowych założeń badań w działaniu (terminy, założenia, cele)
2. Strukturę i procedury badań w działaniu:
• Orientacja w sytuacji problemowej, definicja badanego zjawiska
• Sporządzenie planu działania: sposoby rejestrowania i dokumentowania zjawisk
• Badanie zjawiska, analiza zebranego materiału
• Ocena wykonanych czynności
• Korekta planu działania
3. Sposoby oraz możliwości interpretacji zgromadzonych wyników
4. Możliwości i ograniczenia badań w działaniu
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student rozpoznaje miejsce badań praktycznych w obszarze metodologii badań nad edukacją oraz rozumie znaczenie tych badań dla przyszłej praktyki zawodowej. Opisuje i definiuje podstawowe terminy tj. badania reaktywne i niereaktywne. Wylicza etapy badań w działaniu. Podaje sposoby/metody gromadzenia oraz interpretacji zgromadzonych danych empirycznych. Potrafi podać korzyści pracy w zespole nad projektem badawczym. Potrafi zaplanować i przeprowadzić własne badania.
Kryteria oceniania
Przygotowanie i szczegółowy opis projektu badania w działaniu (reaktywnego/nieraktywnego) w oparciu o konkretny przypadek.
Literatura
Cervinkowa H. (2011). Edukacyjne badania w działaniu, "Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych", nr 2 (5), s. 7-10.
Cuprjak M. (2010). Refleksyjny andragog a badania w działaniu, "Rocznik Andragogiczny", 127-140
Czerepaniak-Walczak M. (2010). Badanie w działaniu, w: S. Palka, Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 319-337). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dudkiewicz M. (2011). Metodologiczny kontekst badań aktywizujących, "Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych", nr 2 (5), s. 4-6.
Greenwood D. J. (2012). Action research czyli o badaniach w działaniu, w: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 115-139). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Hammersley, M. (1997). O nauczycielu jako badaczu. Socjologia Wychowania, XIII, 317, 51-75.
Konarzewski K. (2001). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa WSiP
Lewin K. (2010). Badania w działaniu a problemy mniejszości, w: H. Cervinkowa, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 5-18). Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Tax S. (2010). Projekt Lisy, w: H. Cervinkowa, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 19-25). Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: