Socjoterapia 2403-PS-515-r-sj
Kluczowe tematy:
1. Podstawy socjoterapii – założenia, cele i metody
Wprowadzenie do socjoterapii jako metody pracy z grupą. Omówienie podstawowych celów, zasad oraz różnic między socjoterapią a innymi formami terapii grupowej. Zasady etyczne w pracy z grupą, granice interwencji i sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, takimi jak agresja, opór grupy czy problemy emocjonalne uczestników.
2. Dynamika grupowa i budowanie relacji w procesie socjoterapeutycznym
Analiza ról grupowych, mechanizmów społecznych i komunikacji w grupie. Ćwiczenia praktyczne dotyczące budowania zaufania i integracji uczestników.
3. Diagnoza potrzeb i problemów uczestników socjoterapii
Metody rozpoznawania trudności i zasobów osób biorących udział w zajęciach. Narzędzia diagnostyczne i sposoby dostosowywania programu do specyficznych potrzeb grupy.
4. Techniki i narzędzia pracy socjoterapeutycznej
Przegląd technik wykorzystywanych w socjoterapii, takich jak gry i zabawy terapeutyczne, dramaterapia, techniki narracyjne i arteterapia. Praktyczne zastosowanie metod w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- studium przypadku
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
- projektu
- giełda pomysłów
- obserwacji
- okrągłego stołu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przygotowanie opisu wybranego zagadnienia, jego prezentacja i ćwiczenia problemowe dla grupy (wprowadzenie do ćwiczenia, realizacja i jego omówienie) dla grupy (40%)
Systematyczna samoocena zrealizowanych przez studenta w trakcie laboratorium zadań (po każdych zajęciach) (60%)
Literatura
1. Aksamit E., Giziewska M.(2023). Masz tę MOC! Małymi krokami do celu : innowacja pedagogiczna na miarę XXI wieku! w: Ogrody Nauk i Sztuk, 2023, vol. 13, nr 13, s.101-115. DOI:10.15503/onis2023.101.115
2. Aksamit E., Trafna-Jurkiewicz S. (2022). Obszary nieprzystosowania społecznego na przykładzie dziecka z zaburzeniami zachowania : studium przypadku, w: Szkoła specjalna, vol. 83, nr 4, s. 291-302.
3. Jagieła J., Trudny uczeń w szkole, Kraków, 2005
4. Vopel k. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, 2009
5. Ballard R., Jak żyć z ludźmi. Umiejętności interpersonalne, Warszawa, 1991
6. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Warszawa, 2020
7. Leu L., Porozumienie bez przemocy - ćwiczenia, Warszawa, 2020
8. Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych dla klas I-III, IV- VI, Kraków 1993
9. Kołodziejczyk A., Program edukacyjny dla klas I-III, Warszawa 1991
10. Knez R., Słonina W.M., Saper czyli jak rozminować agresję- program profilaktyczno-wychowawczy dla klas 1-3 gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, Kraków, 2010
11.Portmann R., Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce, 2003
12.J L.Feldman Barrett., Jak powstają emocje. Sekretne życie mózgu, Warszawa, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: