Readaptacja skazanych i pomoc postpenitencjarna
2403-PS-514-r-sj
1. Podstawy prawne regulujące udzielanie pomocy skazanym: Ustawa o pomocy społecznej oraz Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie pomocy postpenitencjarnej
2. Zwalnianie skazanych z zakładów karnych oraz warunkowe przedterminowe zwolnienie
3.Instytucjonalne formy pomocy postpenitencjarnej
4.Rola kuratorów sądowych w readaptacji
6.Instytucje pozarządowe świadczące pomoc w readaptacji skazanych
7. Wykluczenie społeczne i stygmatyzacja skazanych.
8. Aktywizacja zawodowa skazanych jako element przygotowania do życia na wolności.
9. Szacowanie ryzyka powrotności do przestępstwa oraz diagnozowanie potencjału readaptacyjnego więźniów.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe - 15 godzin ćwiczeń
2. Godziny pracy indywidualnej studenta - 30 godzin
3. Godziny przygotowań studenta do zaliczenia - 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 - zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym
K_W05 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę
K_W07 - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych
K_W08 ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych
K_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych
K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
K_U04 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych
K_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
K_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych
K_U10 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
K_K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę
K_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga
K_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań
pedagogicznych
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
-aktywność na zajęciach
-przygotowywanie się do zajęć i wykonywanie zadań
-przygotowanie zajęć o charakterze praktycznym
-kolokwium w postaci testu:
od 18 do 20 punktów – ocena 5
17 punktów – ocena 4,5
od 15 do 16 punktów – ocena 4
14 punktów – ocena 3,5
od 12 do 13 punktów – ocena 3
od 0 do 11 punktów – ocena niedostateczna
Literatura
M. Ciosek, B. Pastwa-Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2024.
I. Niewiadomska, J. Chwaszcz, W. Augustynowicz, R. Bartczuk, Readaptacja społeczno-zawodowa więźniów, Lublin 2014.
B. Urban, J. Stanik, Resocjalizacja. Tom 2, Warszawa 2007.
G. Szczygieł, Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym, Białystok 2002.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1283, 1572.)
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 września 2017 r. w sprawie Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej - Fundusz Sprawiedliwości
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: