Socjotechnika, psychotechnika i kulturotechnika w resocjalizacji
2403-PS-513-r-sj
1. Wprowadzenie do przedmiotu – pojęcie socjotechniki, psychotechniki i kulturotechniki
2. Psychotechnika w resocjalizacji
3. Socjotechnika w resocjalizacji
4. Kulturotechnika w resocjalizacji
5.Psychotechnika w pracy z osobami dokonującymi samouszkodzeń
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe - 15 godzin
Godziny pracy własnej studenta - 15 godzin
Godziny przeznaczone na przygotowanie do zaliczenia – 15 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W07 Absolwent ma wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich nowych form edukacji (integracyjna, włączająca)
K_W08 Absolwent ma wiedzę z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
K_W10 Absolwent ma wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do prowadzenia zajęć (zgodnie z wybraną specjalnością).
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 Absolwent ma umiejętności w zakresie wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych.
K_U06 Absolwent ma umiejętności wykorzystania na podstawowym poziomie wiedzy psychologicznej i na poziomie rozszerzonym wiedzy pedagogicznej oraz pozyskiwania danych do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji
K_U07 Absolwent ma umiejętności prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz wykorzystywania zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć.
K_U08 Absolwent ma umiejętności dostosowywania się do specyfiki uczniów i wdrażania efektywnych programów zwiększających ich umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programów poprawiających integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
K_U09 Absolwent ma umiejętności pracy w zespole (pełniąc różne role), podejmowania i wyznaczania zadań, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami uczniów.
K_U10 Absolwent ma umiejętności analizowania własnych działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i wskazywania obszarów wymagających modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych.
K_U11Absolwent ma umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji (zgodnie z wybraną specjalnością).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 Absolwent ma odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, przestrzeganie zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego
K_K04 Absolwent ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazywanie aktywności, podejmowanie trudu i odznaczanie się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- doświadczeń
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
-aktywność na zajęciach
-bieżące czytanie lektur obowiązujących na zajęciach
-odpowiedź ustna na ostatnich zajęciach
Literatura
Cz. Czapów, S. Jedliński, Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971.
J. S. Beck, Terapia poznawczo-behawioralna, Kraków 2012.
B. Forysiewicz, M. Polakowska, Teatr jako kulturotechnika w resocjalizacji, Gdańsk 2020.
W. Woźniak, Znaczenie relacji interpersonalnych w procesie resocjalizacji wychowanków zakładów poprawczych, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 23(3), 219-226.
W. Woźniak, Oddziaływania kulturotechniczne w procesie resocjalizacji, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 24(4), 189-201.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: