Selfadwokatura 2403-PS-513-o-sj
Teoretyczne podstawy selfadwokatury, selfadwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście organizacyjnym, scenariusze zajęć wzmacniających selfadwokaturę osób z niepełnosprawnością intelektualną, selfadwokatura osób z niepełnosprawnościami w przekazie medialnym, selfadwokatura - dobre praktyki: selfadwokatura w kontekście zaburzeń neurorozwojowych (selfadwokatura osób ze spektrum autyzmu, selfadwokatura osób z ADHD), selfadwokatura w kontekście niepełnosprawności sensorycznej (selfadwokatura osób z niepełnosprawnością w zakresie narządu wzroku, selfadwokatura osób z niepełnosprawnością w zakresie narządu słuchu), selfadwokatura w kontekście niepełnosprawności ruchowej, selfadwokatura w kontekście chorób neurologicznych (selfadwokatura osób ze stwardnieniem rozsianym, mózgowym porażeniem dziecięcym, chorobą Alzheimera, chorobą Parkinsona)
W cyklu 2023/24L:
Tematy omówione podczas zajęć: 1. Teoretyczne podstawy selfadwokatury |
W cyklu 2024/25L:
Tematy omówione podczas zajęć: 1. Teoretyczne podstawy selfadwokatury |
W cyklu 2025/26L:
Tematy omówione podczas zajęć: 1. Teoretyczne podstawy selfadwokatury |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Dozwolona jedna nieusprawiedliwiona nieobecności. Nadliczbowe nieobecności należy odrobić podczas konsultacji prowadzącego przed terminem zaliczenia końcowego.
Zaliczenie końcowe w formie zadania w ramach, którego student/studentka/osoba studencka podda analizie wybrane wątki selfadokatury w kontekście wskazanej grupy osób:
1. selfadwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną
2. selfadwokatura osób z zaburzeniami psychicznymi
3. selfadwokatura osób ze spektrum autyzmu
4. selfadwokatura osób z ADHD
5. selfadwokatura osób z niepełnosprawnością w zakresie narządu wzroku
6. selfadwokatura osób z niepełnosprawnością w zakresie narządu słuchu
7. selfadwokatura osób z niepełnosprawnością ruchową
8. selfadwokatura osób ze stwardnieniem rozsianym / mózgowym porażeniem dziecięcym / chorobą Alzheimera / chorobą Parkinsona
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Abramowska, B. (red.) (2014). Scenariusze zajęć dla self-adwokatów. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów.
Ćwirynkało, K. Żyta A. (2019). Self-advocates with Intellectual Disabilities Talk about Love and Relationships: A Focus- Group Research Report. International Journal of Special Education, 34,1
Iwona, N. (2020). Self-adwokatura jako forma wolontariatu osób z niepełnosprawnością. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, (48 (2), 69-82.
Jakubas, A. (2018). Rzecznictwo własnych praw (self-adwokatura) w obszarze edukacji dorastających osób z niepełnosprawnością intelektualną–perspektywa naukowa i praktyczna. Niepełnosprawność–zagadnienia, problemy, rozwiązania, III, 28, 74-95.
Koperski, Ł. (2016). Znaczenie ruchu rodziców w procesie emancypacji osób niepełnosprawnych intelektualnie. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 12, 165-184.
Maślanka, A. (2008). Prawne i pozaprawne formy wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście zmiany paradygmatu w postrzeganiu tych osób. Człowiek–Niepełno sprawność–Społeczeństwo, 2(8), 17-34.
Parchomiuk, M. (2012). Self-adwokatura - istota i znaczenie w społecznym i indywidualnym wymiarze niepełnosprawności intelektualnej. [w:] Parchomiuk, M., Szabała B. (red.). Dystans społeczny wobec osób z niepełnosprawnością jako problem pedagogiki specjalnej. Tom I Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie.
Pufund, D. (2021). (Z) rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self-adwokatów. In Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje (pp. 15-28). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Tomaszewska, D. (2023). Jak dobrze wspierać osoby z niepełnosprawnością intelektualną w rzecznictwie swoich praw i spraw.
Wojnarowska, A. (2019). Aktywiści z niepełnosprawnością w walce o niezależne życie, równe szanse i prawa człowieka. O sile protestów, opresji władzy i społecznym oporze. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 35, 127-143.
Zakrzewska-Manterys, E. (2016). Niepełnosprawny jako self-adwokat działający w imieniu i na rzecz innych niepełnosprawnych. In Samodzielni, zaradni, niezależni (pp. 47-65). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
W cyklu 2023/24L:
Abramowska, B. (red.) (2014). Scenariusze zajęć dla self-adwokatów. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. Iwona, N. (2020). Self-adwokatura jako forma wolontariatu osób z niepełnosprawnością. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, (48 (2), 69-82. Jakubas, A. (2018). Rzecznictwo własnych praw (self-adwokatura) w obszarze edukacji dorastających osób z niepełnosprawnością intelektualną–perspektywa naukowa i praktyczna. Niepełnosprawność–zagadnienia, problemy, rozwiązania, III, 28, 74-95. Maślanka, A. (2008). Prawne i pozaprawne formy wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście zmiany paradygmatu w postrzeganiu tych osób. Człowiek–Niepełno sprawność–Społeczeństwo, 2(8), 17-34. Parchomiuk, M. (2012). Self-adwokatura - istota i znaczenie w społecznym i indywidualnym wymiarze niepełnosprawności intelektualnej. [w:] Parchomiuk, M., Szabała B. (red.). Dystans społeczny wobec osób z niepełnosprawnością jako problem pedagogiki specjalnej. Tom I Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie. Pufund, D. (2021). (Z) rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self-adwokatów. In Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje (pp. 15-28). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Tomaszewska, D. (2023). Jak dobrze wspierać osoby z niepełnosprawnością intelektualną w rzecznictwie swoich praw i spraw. Zakrzewska-Manterys, E. (2016). Niepełnosprawny jako self-adwokat działający w imieniu i na rzecz innych niepełnosprawnych. In Samodzielni, zaradni, niezależni (pp. 47-65). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: