Edukacja i resocjalizacja w palcówkach resocjalizacyjno-wychowawczych
2403-PS-509-r-sj
1. Specyfika pobytu w placówkach resocjalizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów zakłócających proces resocjalizacji
2.Cele i zadania oddziaływań resocjalizacyjnych
3,Znaczenie relacji wychowawczej w pracy pedagoga resocjalizacyjnego
4. Modelowanie zachowań prospołecznych
5. Rozpoczynanie pracy resocjalizacyjnej (tworzenie kontraktu)
6. Motywowanie podopiecznego
7. Strategie i metody oddziaływań resocjalizacyjnych
8. Metody twórczej resocjalizacji
9. Formy oddziaływań resocjalizacyjnych i terapeutycznych (arteterapia, psychorama)
10. Zasady działania pomocowego w sytuacjach kryzysowych
11. Opracowanie strategii oddziaływań resocjalizacyjnych w odniesieniu do indywidualnych przypadków. Praca indywidualna w czasie rzeczywistym
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe (udział w konwersatoriach) - 15 godz.
Godziny pracy własnej studenta - 30 godz.
Godziny przeznaczone na przygotowanie do zal. – 15 godz.
Ogółem godzin przewidzianych na pracę studenta - 60 godz.
3 pkt. ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1 - istotę zaburzeń w zachowaniu i niedostosowania społecznego oraz zna czynniki biologiczne, psychiczne i społeczne powodujące zaburzenia funkcjonowania i zachowania nienormatywnego (K_W05)
W2 – potrzebę posiadania wiedzy o osobach wymagających podjęcia wobec nich działalności resocjalizacyjnej dostosowanej do zakresu zaburzeń i potrzeb osób niedostosowanych społecznie i zdemoralizowanych (K_W15)
W3 - istotę pracy resocjalizacyjnej, interpretuje strategie, procedury i formy oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych wobec osób niedostosowanych (K_W16)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1 - wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób z zaburzeniami w zachowaniu (K_U02)
U2 – posługiwać się posiadaną wiedzą w celu poznania motywów zachowań, właściwego zdiagnozowania sytuacji nieletniego w celu dostosowania realizowanych działań do rodzaju zaburzeń w zachowaniu ujawnianych przez nieletnich i opracowanie strategii resocjalizacyjnych adekwatnych do zdiagnozowanych zaburzeń, (K_U03)
U3 - ocenić przydatność typowych metod, procedur i strategii oddziaływań resocjalizacyjnych do realizacji zadań wychowawczych i pomocowych podejmowanych w różnych środowiskach wychowawczych (K_U09)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K1 – do świadomego i odpowiedzialnego wykonywania pracy pedagoga resocjalizacyjnego i adekwatnego wykonywania zadań związanych z interwencjami resocjalizacyjnymi (K_K08)
P6S_KO
K2 – do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących oddziaływania resocjalizacyjne (K_K07)
K3 - dostrzegania dylematów etycznych i moralnych związanych z pracą pedagoga w zakresie resocjalizacji (K_K05)
Metody dydaktyczne
metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, praca w grupach, praca indywidualna
Wymagania wstępne
Znajomość problematyki z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz wiedza z zakresu metodyki resocjalizacji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda oceniania: Kolokwium pisemne W1, W2, W3, U1, U2, U3
Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu)
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Obecność na zajęciach oraz praca indywidualna w trakcje zajęć.
Wszystkie nieobecności muszą być zaliczone.
Literatura
1. Opora R., 2010. Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków
2 .Urban B., Stanik J., 2007. Resocjalizacja. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa
3. Pytka L., 1995. Pedagogika resocjalizacyjna. Wydawnictwo WSPS. Warszawa
4. Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Warszawa
5. Ustawa o wsparciu i resocjalizacji (nowela z 2022 roku)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: