Profilaktyka niedostosowania społecznego
2403-PS-508-r-sj
1. Pojęcie niedostosowania społecznego
2. Profilaktyka społeczna
3. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące
4. Film w profilaktyce
5. Elementy technik relaksacyjnych w profilaktyce
6. Szkolne programy profilaktyczne
7. Profilaktyka w kampaniach społecznych
8. Instytucje pozarządowe jako realizatorzy działań profilaktycznych
9. Streetworking i networking jako obszary oddziaływań profilaktycznych
10. Programy wczesnej interwencji
11. Programy profilaktyczne
12. Konstruowanie scenariuszy i realizacja zajęć profilaktycznych
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe - 30 godzin ćwiczeń
2. Godziny pracy indywidualnej studenta - 15 godzin
3. Godziny przygotowań studenta do zaliczenia - 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
K_W07 Absolwent ma wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich nowych form edukacji (integracyjna, włączająca)
K_W08 Absolwent ma wiedzę z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
K_W10 Absolwent ma wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do prowadzenia zajęć (zgodnie z wybraną specjalnością).
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 Absolwent ma umiejętności w zakresie wykorzystywania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych.
K_U06 Absolwent ma umiejętności wykorzystania na podstawowym poziomie wiedzy psychologicznej i na poziomie rozszerzonym wiedzy pedagogicznej oraz pozyskiwania danych do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji
K_U07 Absolwent ma umiejętności prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz wykorzystywania zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć.
K_U08 Absolwent ma umiejętności dostosowywania się do specyfiki uczniów i wdrażania efektywnych programów zwiększających ich umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programów poprawiających integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
K_U09 Absolwent ma umiejętności pracy w zespole (pełniąc różne role), podejmowania i wyznaczania zadań, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami uczniów.
K_U10 Absolwent ma umiejętności analizowania własnych działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i wskazywania obszarów wymagających modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych.
K_U11Absolwent ma umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji (zgodnie z wybraną specjalnością).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 Absolwent ma odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, przestrzeganie zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego
K_K04 Absolwent ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazywanie aktywności, podejmowanie trudu i odznaczanie się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
- inscenizacja
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- SWOT
- panelowa
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- studium przypadku
- sytuacyjna
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza w zakresie pedagogiki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
-aktywności na zajęciach
-przygotowania zajęć profilaktycznych
Literatura
- Gaś. Z. Szkolny program profilaktyki. Istota, konstruowanie, ewaluacja. Warszawa 2003.
-Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Kraków 2002.
-Simm M., Węgrzyn-Jonek E., Budowanie szkolnego programu profilaktyki. Kraków 2002.
-Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K., Profilaktyka społeczna, aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013.
-Hawkins J. D., Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn 1994.
-Urban B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży, Mysłowice 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: