Instytucje resocjalizacyjne
2403-PS-505-r-sj
Ćwiczenia będą prowadzone w formie zajęć studyjnych. Studenci podczas zajęć zapoznają się ze specyfiką placówek jak i zawodów wykonywanych w ramach funkcjonowania poniższych instytucji:
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy
Ośrodek Uzależnień
Zakład Poprawczy
Zakład karny
Ośrodek interwencji kryzysowej
Schronisko dla bezdomnych
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe (udział w konwersatorium) - 30 godz.
Godziny pracy własnej studenta - 20 godz.
Godziny przeznaczone na przygotowanie do zaliczenia – 15 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
K_W08 - ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
K_W09 - zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
K_W16 - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W_19 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U01 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
K_U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U03 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U07 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U09 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
K_U10 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
K_U11 - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
K_U14 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K03 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K_K08 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne
-metody słowne
-metody oglądowe
-metody praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- studium przypadku
- panelowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody integracyjne
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenione zostaną następujące elementy:
-aktywność na zajęciach
-wykonanie dziennika obserwacji z zajęć terenowych zawierającego: opis przebiegu wizyty, opis instytucji, opis podstaw prawnych funkcjonowania instytucji, najważniejsze refleksje
Literatura
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy
Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2000;
Goffman, E., Instytucje totalne, Sopot 2011;
Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999;
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.
Urban B., J. Stanik (red.), Resocjalizacja t.1 i 2, Warszawa 2007.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: