Rewalidacja osoby z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie 2403-PS-505-o-sj
Podczas zajęć szczegółowo omówione i poddane analizie zostaną kluczowe kwestie związane z rewalidacją osoby z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie, takie jak: rola rodziny w rewalidacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną, realizacja rewalidacji w środowisku domowym, gry i zabawy stolikowe jako formy wykorzystywane podczas rewalidacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku domowym, gry planszowe jako wsparcie podczas rewalidacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku domowym, ćwiczenia i zabawy wspierające sferę emocjonalną u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, elementy arteterapii realizowanej w środowisku domowym osoby z niepełnosprawnością intelektualną, elementy edukacji multisensorycznej wprowadzane w rewalidacji w środowisku domowym osoby z niepełnosprawnością intelektualną, elementy terapii ręki w trakcie realizacji działań rewalidacyjnych w środowisku domowym, nauka umiejętności szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie) w środowisku domowym osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako elementy rewalidacji, możliwości wykorzystania elementów integracji sensorycznej na rewalidacji realizowanej w środowisku domowym, elementy treningu wizualnego i kreatywnego w środowisku domowym osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ćwiczenia relaksacyjne wprowadzane podczas realizowania rewalidacji w środowisku domowym osoby z niepełnosprawnością intelektualną, gry i zabawy podwórkowe jako wsparcie w zakresie rewalidacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Zaliczenie indywidualnego końcowego zadania zaliczeniowego polegającego na opracowaniu materiałów, narzędzi, rozwiązań przydatnych w ramach działań rewalidacyjnych realizowanych w środowisku domowym.
Powyżej 90 % ocena bardzo dobry
80 % ocena dobry plus
70 % ocena dobry
65% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bąbka J. (2003). Interwencja edukacyjna wspomagająca rodziców dzieci niepełnosprawnych. Idea i realizacja w praktyce szkolnej. „Rocznik Lubuski”, nr 29.
Grochmal-Bach B. (2000), Wychowanie i terapia w rewalidacji dzieci i młodzieży. Kraków.
Jegier, A. (2008). Rola rodziny w przygotowaniu dziecka z niepełnosprawnością do edukacji [w:] D. Gorajewska (red.). Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole, s. 113-119.
Krzywoń, D., Hetmańczyk, H. (2008). Kraina kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną.
Marszałek, L. (2009). System wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych [w:] Bieleń R., Chmielewski M. T., Chrobak S., Domaszk A., Gocko J., Gryżenia K., Hołub G., Jędrzejewski S., Kempiak R, Koral, J, ,Łachut W., Marchwicki P.,Mączka J., Misiaszek K., Murawski R., Niegowski K., Niewęgłowski J., Przesmycki P., Sadowski R. F., Skorowski H.,Stawniak H., Sztuk D., Wilk S. (red.), Seminare. Poszukiwania naukowe, Tom 26, Kraków – Piła – Warszawa - Wrocław
Obuchowska I. (1999), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa.
Smykowska D. (2008) Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym – działania stosowane i postulowane. Kraków.
Walasek S., Winczura B. red (2011), Rodzina o specjalnych potrzebach. Jelenia Góra.
W cyklu 2024/25Z:
Bąbka J. (2003). Interwencja edukacyjna wspomagająca rodziców dzieci niepełnosprawnych. Idea i realizacja w praktyce szkolnej. „Rocznik Lubuski”, nr 29. Grochmal-Bach B. (2000), Wychowanie i terapia w rewalidacji dzieci i młodzieży, Kraków. Jegier, A. (2008). Rola rodziny w przygotowaniu dziecka z niepełnosprawnością do edukacji, [w:] D. Gorajewska (red.). Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole, s. 113-119. Krzywoń, D., Hetmańczyk, H. (2008). Kraina kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną. Marszałek, L. (2009). System wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych [w:] Bieleń R., Chmielewski M. T., Chrobak S., Domaszk A., Gocko J., Gryżenia K., Hołub G., Jędrzejewski S., Kempiak R, Koral, J, ,Łachut W., Marchwicki P.,Mączka J., Misiaszek K., Murawski R., Niegowski K., Niewęgłowski J., Przesmycki P., Sadowski R. F., Skorowski H.,Stawniak H., Sztuk D., Wilk S. (red.), Seminare. Poszukiwania naukowe, Tom 26, Kraków – Piła – Warszawa - Wrocław Obuchowska I. (1999), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa. Smykowska D. (2008) Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym – działania stosowane i postulowane, Kraków. Walasek S., Winczura B. red (2011), Rodzina o specjalnych potrzebach, Jelenia Góra. |
W cyklu 2025/26Z:
Bąbka J. (2003). Interwencja edukacyjna wspomagająca rodziców dzieci niepełnosprawnych. Idea i realizacja w praktyce szkolnej. „Rocznik Lubuski”, nr 29. Grochmal-Bach B. (2000), Wychowanie i terapia w rewalidacji dzieci i młodzieży, Kraków. Jegier, A. (2008). Rola rodziny w przygotowaniu dziecka z niepełnosprawnością do edukacji, [w:] D. Gorajewska (red.). Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole, s. 113-119. Krzywoń, D., Hetmańczyk, H. (2008). Kraina kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną. Marszałek, L. (2009). System wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych [w:] Bieleń R., Chmielewski M. T., Chrobak S., Domaszk A., Gocko J., Gryżenia K., Hołub G., Jędrzejewski S., Kempiak R, Koral, J, ,Łachut W., Marchwicki P.,Mączka J., Misiaszek K., Murawski R., Niegowski K., Niewęgłowski J., Przesmycki P., Sadowski R. F., Skorowski H.,Stawniak H., Sztuk D., Wilk S. (red.), Seminare. Poszukiwania naukowe, Tom 26, Kraków – Piła – Warszawa - Wrocław Obuchowska I. (1999), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa. Smykowska D. (2008) Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym – działania stosowane i postulowane, Kraków. Walasek S., Winczura B. red (2011), Rodzina o specjalnych potrzebach, Jelenia Góra. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: