Rewalidacja osoby z niepełnosprawnością intelektualną w instytucji 2403-PS-504-o-sj
Podczas zajęć szczegółowo omówione i poddane analizie zostaną kluczowe kwestie związane z rewalidacją osoby z niepełnosprawnością intelektualną w instytucji:
1. Wprowadzenie do tematyki rewalidacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w instytucji
2. Ramowy program zajęć rewalidacyjnych; opracowanie dokumentacji niezbędnej przy rewalidacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu i szkole
3. Narzędzia i techniki oceny potrzeb osób uczestniczących w zajęciach rewalidacyjnych oraz planowanie celów rewalidacji
4. Ocena efektywności rewalidacji w instytucji
5. Trening Umiejętności Społecznych w ramach rewalidacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w szkole
6. Elementy socjoterapii na zajęciach rewalidacyjnych realizowanych w formie grupowej
7. Rewalidacja osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako przygotowanie do dorosłości oraz rehabilitacja zawodowa jako element rewalidacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną
8. Projekty edukacyjne realizowane na zajęciach rewalidacyjnych
9. Nowoczesne technologie na zajęciach rewalidacyjnych
10. Rewalidacja osoby z niepełnosprawnością intelektualną w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych
11. Rewalidacja osoby z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
12. Rewalidacja osoby z niepełnosprawnością intelektualną realizowana w ramach działalności ośrodków rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych
13. Rewalidacja dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną w dziennych placówkach wsparcia (Warsztat Terapii Zajęciowej, Zakład Aktywności Zawodowej, Środowiskowy Dom Samopomocy)
14. Rewalidacja dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach stacjonarnych (Dom Pomocy Społecznej, mieszkania treningowe)
W cyklu 2023/24Z:
Podczas zajęć szczegółowo omówione i poddane analizie zostaną kluczowe kwestie związane z rewalidacją osoby z niepełnosprawnością intelektualną w instytucji: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- projektu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Dwie formy zaliczenia końcowego do wyboru przez osoby uczestniczące w zajęciach: 1. opracowanie oraz zaprezentowanie zadania grupowego na podstawie analizy źródeł wtórnych (20 pkt.) lub pozytywne zaliczenie kolokwium końcowego (test jednokrotnego wyboru, 20 pkt.).
Kryteria oceniania:
Powyżej 90% ocena bardzo dobry
80 % ocena dobry plus
70 % ocena dobry
65% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Dolata, H., (2012) Osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim w polskim systemie edukacji zawodowej. [w:] K. Bondyra, H. Dolata, Posaremczak, D., Świdurska, A. (red.). Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych, s. 187-202.
Dykcik, W. (1998). Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Łukawska, M., Dudek, M. (2018). Program działań profilaktyczno-rewalidacyjnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej, Tom 1
Marciniak-Firadza, R. (2016). Elementy metody werbotonalnej w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. [w:] I. Jaros, R. Gliwa, (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii
Sotirovska, A. (2021). Model rewalidacji z wykorzystaniem różnych form terapii. [w:] L. Kowalczyk, Żmichrowska, M., Mroczko, F. (red.)., Prace naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, T. 50., s. 117-136.
Wielebski, M. (2018). Od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 22, s. 339-353.
Zielińska, J. (2023). Rewalidacja młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu prowadzona w formie zdalnej w opinii terapeutów. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1(89), s. 154-163.
W cyklu 2023/24Z:
Dolata, H., (2012) Osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim w polskim systemie edukacji zawodowej. [w:] K. Bondyra, H. Dolata, Posaremczak, D., Świdurska, A. (red.). Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych, s. 187-202. Dykcik, W. (1998). Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań. Łukawska, M., Dudek, M. (2018). Program działań profilaktyczno-rewalidacyjnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej, Tom 1 Marciniak-Firadza, R. (2016). Elementy metody werbotonalnej w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. [w:] I. Jaros, R. Gliwa, (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii Sotirovska, A. (2021). Model rewalidacji z wykorzystaniem różnych form terapii. [w:] L. Kowalczyk, Żmichrowska, M., Mroczko, F. (red.)., Prace naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, T. 50., s. 117-136. Wielebski, M. (2018). Od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 22, s. 339-353. Zielińska, J. (2023). Rewalidacja młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu prowadzona w formie zdalnej w opinii terapeutów. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1(89), s. 154-163. |
W cyklu 2024/25Z:
Dolata, H., (2012) Osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim w polskim systemie edukacji zawodowej. [w:] K. Bondyra, H. Dolata, Posaremczak, D., Świdurska, A. (red.). Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych, s. 187-202. Dykcik, W. (1998). Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań. Łukawska, M., Dudek, M. (2018). Program działań profilaktyczno-rewalidacyjnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej, Tom 1 Marciniak-Firadza, R. (2016). Elementy metody werbotonalnej w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. [w:] I. Jaros, R. Gliwa, (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii Sotirovska, A. (2021). Model rewalidacji z wykorzystaniem różnych form terapii. [w:] L. Kowalczyk, Żmichrowska, M., Mroczko, F. (red.)., Prace naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, T. 50., s. 117-136. Wielebski, M. (2018). Od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 22, s. 339-353. Zielińska, J. (2023). Rewalidacja młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu prowadzona w formie zdalnej w opinii terapeutów. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1(89), s. 154-163. |
W cyklu 2025/26Z:
Dolata, H., (2012) Osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim w polskim systemie edukacji zawodowej. [w:] K. Bondyra, H. Dolata, Posaremczak, D., Świdurska, A. (red.). Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych, s. 187-202. Dykcik, W. (1998). Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań. Łukawska, M., Dudek, M. (2018). Program działań profilaktyczno-rewalidacyjnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej, Tom 1 Marciniak-Firadza, R. (2016). Elementy metody werbotonalnej w terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. [w:] I. Jaros, R. Gliwa, (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii Sotirovska, A. (2021). Model rewalidacji z wykorzystaniem różnych form terapii. [w:] L. Kowalczyk, Żmichrowska, M., Mroczko, F. (red.)., Prace naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, T. 50., s. 117-136. Wielebski, M. (2018). Od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 22, s. 339-353. Zielińska, J. (2023). Rewalidacja młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu prowadzona w formie zdalnej w opinii terapeutów. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1(89), s. 154-163. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: