Teorie rewalidacji 2403-PS-502-o-sj
Podczas zajęć omówione zostaną kluczowe aspekty rewalidacji, m.in.: Podstawowe definicje rewalidacji, formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego, prawne aspekty rewalidacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w instytucji oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i IPET w kontekście zajęć rewalidacyjnych, zasady rewalidacji oraz formy i aspekty zajęć rewalidacyjnych, Kompetencje pedagogów i pedagożek specjalnych w kontekście realizowanych działań rewalidacyjnych, Oddziaływania rewalidacyjne w kontekstach biologicznym, psychologicznym (psychologia rewalidacyjna), pedagogicznym oraz społecznym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Możliwość wyboru przez każdą z osób jednej z dwóch form egzaminu:
1. egzamin pisemny - test pytań jednokrotnego wyboru (20 pytań - 20 pkt. do uzyskania)
2. egzamin ustny (4 pytania po 5 pt. - 20 pkt. do uzyskania)
Powyżej 90% ocena bardzo dobry
80 % ocena dobry plus
70 % ocena dobry
65% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Literatura
Dykcik, W. (1997). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR.
Morcinek, U. (2011). Pedagogika specjalna. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum.
Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Zabłocki, K.J. (1998). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: