Emisja głosu 2403-PS-501-sj
Ćwiczenia z przedmiotu „Emisja głosu” służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Celem zajęć jest:
- przygotowanie studentów do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego,
- poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi, oraz świadomego posługiwania się głosem,
- dostarczenie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu.
Przedmiot obejmuję następującą tematykę:
1. Emisja głosu - podstawowe zagadnienia, wprowadzenie
w problematykę.
2. Anatomia, fizjologia narządu głosu, zaburzenia głosu- podstawowe wiadomości.
3. Podstawowe zasady profilaktyki i higieny głosu.
4. Ćwiczenia przygotowujące do prawidłowej emisji głosu - ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe i fonacyjne.
5. Artykulacja i dykcja - rady dla mówcy, wystąpienia publiczne.
6. Ćwiczenia prawidłowej emisji w tekstach.
7. Ćwiczenia wyrazistego wypowiadania się.
8. Gry i zabawy słowne, ekspresji werbalnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- obserwacji
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody oparte na współpracy
- metody integracyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu obejmuje następujące aktywności:
1. obowiązkowe, prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń prezentowanych na zajęciach
2. czytanie prozy
3. recytacja wiersza
4. prezentacja własna lub filmik sytuacyjny (praca w grupie).
Kryteria oceniania:
dst: pkt. aktywności nr 1,2;
db: pkt. aktywności nr 1, 2, 3;
bdb: pkt. aktywności nr 1, 2, 3, 4.
Na zajęciach możliwa jest jedna nieobecność.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
2. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.
3. Walencik – Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009.
4. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: