Pedagogika osób z zaburzeniami w sferze fizycznej i przewlekle chorych
2403-PS-500-o-sj
Prezentacja specyfiki funkcjonowania osób przewlekle chorych w kontekście biologicznym, psychologicznym i społecznym. Ujęcie choroby przewlekłej i jej kontekstu pedagogicznego w teorii Total Pain
Całkowity nakład pracy studenta
Student otrzymuje 3 punkty ECTS:
konwersatorium: podstawy wiedzy o niepełnosprawności i funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych - 5 godz. i 10 godzin pracy własnej - czas potrzebny na lektury, przygotowanie do zajęć (1ECTS);
sposoby prawidłowego podejścia do problemu niepełnosprawności i przygotowanie do podjęcia współpracy z osobą niepełnosprawną - 5 godz. i 10 godzin pracy własnej - czas potrzebny na lektury, przygotowanie do zajęć (1ECTS);
konsultacje z prowadzącym (0,5 ECTS);
przygotowanie do zaliczenia na ocenę (0,5 ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie
WYKŁAD:
P7S-WG
W1: rozumie złożoność problematyki związanej z funkcjonowaniem osób z różnymi typami niepełnosprawności oraz złożoność kwestii terapii, kształcenia i opieki osób z niepełnosprawnością
W2: rozumie i dobrze interpretuje złożone dylematy związane z podejmowanymi przez pedagoga specjalnego decyzjami
P7S-KK
W3: rozumie kwestię krytycznego spojrzenia na posiadaną wiedzę i konieczność jej permanentnego uzupełniania
ĆWICZENIA:
P7S-WG
W1: rozumie złożoność problematyki związanej z funkcjonowaniem osób z różnymi typami niepełnosprawności oraz złożoność kwestii terapii, kształcenia i opieki osób z niepełnosprawnością
W2: rozumie i dobrze interpretuje złożone dylematy związane z podejmowanymi przez pedagoga specjalnego decyzjami
P7S-KK
W3: rozumie kwestię krytycznego spojrzenia na posiadaną wiedzę i konieczność jej permanentnego uzupełniania
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
WYKŁAD:
P7S UW
U1: wykorzystuje wiedzę interdyscyplinarną w oglądzie na złożoność kwestii niepełnosprawności oraz podejmowanych przez pedagoga specjalnego działań
P7S-WG
W2: rozumie i dobrze interpretuje złożone dylematy związane z podejmowanymi przez pedagoga specjalnego decyzjami
P7S-UK
W3: rozumie konieczność współpracy i dyskusji interdyscyplinarnej związanej z wspólnymi działaniami diagnostyczno-terapeutycznymi oraz edukacyjno-opiekuńczymi
ĆWICZENIA:
P7S UW
U1: wykorzystuje wiedzę z interdyscyplinarną w oglądzie na złożoność kwestii niepełnosprawności oraz podejmowanych przez pedagoga specjalnego działań
P7S-WG
W2: rozumie i dobrze interpretuje złożone dylematy związane z podejmowanymi przez pedagoga specjalnego decyzjami
P7S-UK
W3: rozumie konieczność współpracy i dyskusji interdyscyplinarnej związanej z wspólnymi działaniami diagnostyczno-terapeutycznymi oraz edukacyjno-opiekuńczymi
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotowy:
WYKŁAD:
P7S-KR
S1: podejmować współpracę z innymi specjalistami
S2: podejmować decyzje związane ze swoimi kompetencjami zawodowymi i intelektualnymi
S3: przestrzegać norm etycznych, zawodowych i procedur związanych z podejmowanymi działaniami
ĆWICZENIA:
P7S-KR
S1: podejmować współpracę z innymi specjalistami
S2: podejmować decyzje związane ze swoimi kompetencjami zawodowymi i intelektualnymi
S3: przestrzegać norm etycznych, zawodowych i procedur związanych z podejmowanymi działaniami
Metody dydaktyczne
WYKŁAD:
pokaz, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny i konwersatoryjny
doświadczeń, obserwacji
ĆWICZENIA:
dyskusja, prezentacja, drama, konwersatorium, analiza problemowa
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- sytuacyjna
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- referatu
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- biograficzna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Znajomość zagadnień z pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej, psychologii rozwojowej, psychologii zdrowia i biomedyki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w zakresie podanych efektów kształcenia wiedzy i umiejętności.
Literatura
• Binnebesel J (2003): Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową w doświadczeniu pacjentów, Toruń
• Bishop G. (2000): Psychologia zdrowia, Wrocław
• Cytowska B., Winczura B, (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju., Warszawa.
• Heszen-Celińska I, Sęk H. (2023): Psychologia zdrowia, Warszawa
• Maciarz A. (2001): Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa
• Nowicka A. (2001). Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w szkole podstawowej, Kraków
• Obuchowska I., Krawczyński, M. (1991). Chore dziecko. Warszawa
• Wojnarowska B. (2012). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: