Prawo oświatowe 2403-PS-411-sj
Celem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji prawnych studentów i studentek, koniecznych zarówno do interpretowania, oceniania sytuacji występujących w praktyce pedagogicznej, rozwiązywania problemów praktycznych, jak i porozumiewania się z ekspertami/ekspertkami operującymi terminologią prawną.
Tematyka zajęć obejmuje w szczególności: zagadnienia wstępne (podstawowe pojęcia prawne, budowa aktu prawnego, wyszukiwanie i oznaczanie aktów prawnych, oznaczanie przepisów prawnych), placówki z zakresu sytemu oświaty, organizowanie kształcenia, wychowania i opieki, wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki, organy występujące w szkołach i placówkach oraz ich kompetencje, nadzór pedagogiczny, ocenianie szkolne, pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkołach i placówkach.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
egzamin: W1, U1, U2
praca na zajęciach: W1, U1, U2, K1
Kryteria i metody oceniania:
Kolokwium pisemne w formie zadań polegających na rozwiązywaniu kazusów/zadań.
Kryteria oceny: poprawność merytoryczna (prawidłowa i poprawnie uargumentowana odpowiedź, odwołanie się do odpowiednich podstaw prawnych) i formalna (prawidłowe oznaczenie przepisów prawnych i aktów prawnych) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% ogólnej liczby punktów.
Zgodnie z regulaminem studiów wymagana jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Każda nieobecność wykraczająca poza ten limit wymaga "odrobienia" w ramach konsultacji prowadzącej. W sytuacji, gdy nieobecności (usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione) danej osoby przekraczają 50% liczby zajęć, osoba ta nie otrzymuje zaliczenia z przedmiotu.
Wymagane jest: przygotowywanie się do zajęć, aktywny udział w zajęciach, wykonywanie zadań na zajęciach.
Osoby z decyzją o IOS: według ustaleń z prowadzącą (konieczne uczestnictwo w konsultacjach prowadzącej w ustalonych terminach - według planu konsultacji)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1. U S T A W A z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 1082 ze zm.
oraz rozporządzenia wykonawcze do ustawy w zakresie wskazanym przez prowadzącą
Literatura uzupełniająca:
1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997, Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483
2. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks Cywilny (z wszelkimi zmianami) – w zakresie omawianym na zajęciach
3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (z wszelkimi zmianami)
4. Ustawa z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny ( z wszelkimi zmianami)
5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz. U. 2022, poz. 1700
Dowolne wybrane podręczniki i komentarze do aktualnie obowiązujących aktów prawnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: