Instytucje edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży 2403-PS-409-sj
Rozwoju teorii i praktyki edukacji włączającej koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
- Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dzieci i młodzieży
- Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży
- Cele edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży
- Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży
- Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży
- Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży
- Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży
- Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży
W cyklu 2022/23L:
Rozwoju teorii i praktyki edukacji włączającej koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: |
W cyklu 2023/24L:
Rozwoju teorii i praktyki edukacji włączającej koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: |
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: 1. Wprowadzenie do tematyki edukacji włączającej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- giełda pomysłów
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta/kę za wykonanie – indywidualnie i w zespołach, poszczególnych prac śródsemestralnych , w tym:
- udział w dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK )
- prowadzenie dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK )
- zaplanowanie i przeprowadzenie projektu edukacyjnego (P7S_UW, P7S_UU, P7S_KO)
Samoocena (P7S_KK )
Kryteria oceniania:
Ndst – 59% punktów
dst – 60 - 67% punktów
dst plus – 68 - 75% punktów
db – 76 - 83% punktów
db plus – 84-91 % punktów
bdb – 92-100% punktów
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008.
2. E. Bednarz, Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, „Studia z Teorii Wychowania” 2015, nr 4(13), s. 81-95.
3. J. J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Społeczeństwo włączające a komunikacja, Toruń 2017.
4. Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki, https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf.
5. T. Zacharuk, Włączająca edukacja [w:] J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008.
6. L. Zaremba, Jak promować jakość w edukacji włączającej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhhors9vrgAhUFIlAKHUAyDbQQFjABegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D6607&usg=AOvVaw3U8h3oLFdJv9xam1MaRSw8.
Literatura uzupełniająca:
1. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27.
2. Strategie włączające młodzież. Poradnik dla instytucji, które nie chcą pracować dla młodzieży, tylko wraz z młodzieżą, http://www.wpek.pl/pi/122823_1.pdf.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: 1.Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008. Literatura uzupełniająca: 1. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27. |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: 1.Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008. Literatura uzupełniająca: 1. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27. |
W cyklu 2024/25L:
Bednarz, E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością. Studia z Teorii Wychowania, 6/4(13), 81-96. Chrzanowska, I., Szumski, G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE. Kostka-Szymańska, M., Kuśpit, M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna, 1-2 (79-80), 251-258. Szczepkowska, K. (2019). Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania. ORE. Szpak, A. (2017). Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych - aktualne wyzwania. Zeszyty Naukowe. Zbliżenia Cywilizacyjne, 4(13), 12-45. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: