Metodyka nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością 2403-PS-407-o-sj
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
IPET; scenariusz zajęć
Specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych.
Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy. Współpraca z rodziną, innymi nauczycielami i specjalistami.
Praca rewalidacyjna z dorosłymi osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualna i sprzężeniami.
W cyklu 2022/23L:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. |
W cyklu 2023/24L:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. |
W cyklu 2024/25L:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest liczba dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Każda nieobecność musi zostać zaliczona na konsultacjach, a prowadząca ma prawo zadawać pytania dotyczące tematyki od pierwszych zajęć.
Dopuszczalny limit nieobecności na ćwiczeniach (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) wynosi 60%. Po przekroczeniu tego limitu przedmiot nie zostanie zaliczony.
Każda osoba studiująca:
- ma obowiązek aktywnego uczestnictwa w zajęciach, do których przygotowuje się na podstawie zadanej literatury;
- ma obwiązek przygotować jedne zajęcia na uzgodniony z prowadzącą temat;
- ma obowiązek opracować scenariusz zajęć w szkole specjalnej;
- ma obwiązek opracować jedną wypowiedzieć na piśmie związaną z zajęciami prowadzącymi przez zaproszonych gości;
- ma obowiązek zaliczać na oceny pozytywne krótkie sprawdziany.
Kryteria oceniania dla pisemnych prac:
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
Realizacja 120 godzin praktyki asystenckiej z zakresu edukacji włączającej uczniów i uczennic z niepełnosprawnością intelektualną - c.d.
Literatura
Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane: program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Oficyna Literatów i Dziennikarzy Pod Wiatr. Warszawa.
Olechnowicz H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. PWN. Warszawa.
Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa. PWN.
Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa. PWN.
Smykowski B. (2018)., Znaczenie dla pedologii odkrycia przez Lwa S. Wygotskiego okresów kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 42 (3), s. 37–48.
Watson J. (1990). Behawioryzm oraz; Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. PWN. Warszawa.
Wygotski L. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Zysk i Spółka. Warszawa.
Do zajęć będzie na bieżąco dołączana literatura w zespole TEAMS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: