Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych 2403-PS-405-sj
Wprowadzenie do metodyki kształcenia w grupach zróżnicowanych (podstawowe definicje i koncepcje teoretyczne), specyfika metodyki kształcenia uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach grup zróżnicowanych, specyfika metodyki kształcenia uczniów i uczennic z rodzin migranckich oraz osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym w ramach grup zróżnicowanych, zachowania trudne w ramach pracy z grupą zróżnicowaną, kształtowanie dialogu, empatii oraz współpracy w ramach grup zróżnicowanych, tutoring uczniowski w grupach zróżnicowanych, metody aktywizujące w pracy z grupą zróżnicowaną.
W cyklu 2023/24Z:
Podczas zajęć omówione zostaną kluczowe kwestie dotyczące metodyki kształcenia w grupach zróżnicowanych: 1. Wprowadzenie do metodyki kształcenia w grupach zróżnicowanych (podstawowe definicje i koncepcje teoretyczne) |
W cyklu 2024/25Z:
Podczas zajęć omówione zostaną kluczowe kwestie dotyczące metodyki kształcenia w grupach zróżnicowanych: 1. Wprowadzenie do metodyki kształcenia w grupach zróżnicowanych (podstawowe definicje i koncepcje teoretyczne) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Dozwolona jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
Pozytywne zaliczenie kolokwium końcowego (test jednokrotnego wyboru).
Kryteria oceniania:
Powyżej 90% ocena bardzo dobry
80 % ocena dobry plus
70 % ocena dobry
65% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bąbka, J., Korzeniowska, R. (2020). Jedność w różnorodności w perspektywie edukacji inkluzyjnej oraz uczenia się we współpracy. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 2(48), 47-58.
Chrzanowska, I., Jachimczak, B. (2015). Praca wychowawcza w grupie zróżnicowanej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, [w:] J. Pyżalski (red.)., Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, s. 177-196.
Jachimczak, B. (red.) (2021). Grupy zróżnicowane w edukacji z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K., & Krasowicz-Kupis, G. (2021). Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej. Niepełnosprawność, (42), 53-69.
Lejzerowicz, M. (2016). Indywidualizacja w działalności wychowawczej i dydaktycznej. [w:] Studia z teorii wychowania, 3(16), s. 157-176.
Lipowska-Kuźba, A., Dłutowska-Osik, H. (2019). Metody aktywizujące w klasie integracyjne. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 19(12),
Muszyńska, E. (2015). „Inny” w klasie szkolnej. Indywidualne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 9, 9-25.
Ramik-Mażewska, I. (2020). Uczeń z niepełnosprawnością w systemie integracji. Między samodzielnością a pozycją dziecka w klasie szkolnej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej
Szczepkowska, K. (2020). Jak skutecznie realizować proces kształcenia w klasie zróżnicowanej. Rozwiązania praktyczne.
Twardowski, A. (2018). Rola rówieśniczego tutoringu w edukacji inkluzyjnej uczniów z niepełnosprawnościami, [w:] Studia Edukacyjne, 50, s. 31.44
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: