Głębokie zaburzenia rozwoju
2403-PS-405-o-sj
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w zajęciach dydaktycznych: 30 h
- czytanie literatury
- aktywny udział w zajęciach
- przygotować jedne zajęcia na uzgodniony z prowadzącą temat
- obowiązek opracować scenariusz zajęć w szkole specjalnej
- przygotować książkę dotykową
- obowiązek zaliczyć na oceny pozytywne krótkie sprawdziany
Kryteria oceniania dla pisemnych prac:
powyżej 95% ocena bardzo dobry
90% ocena dobry plus
80% ocena dobry
70 % ocena dostateczny plus
60% próg zaliczenia, ocena dostateczny
Efekty uczenia się - wiedza
Student/ studentka zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, instytucje i zjawiska związane z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi na podstawie wiedzy z pedagogiki specjalnej.
Efekty uczenia się - umiejętności
U 1.Student/ studentka potrafi wykorzystać wiedzę z metodyki nauczania i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością.
- formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjne wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez:
- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji.
U.2. Student/ studentka potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi.
U.3. Student/ studentka potrafi komunikować się na tematy z metodyką nauczania i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.
U.4.Student/ Studentka potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować w innych w tym zakresie.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student/ studentka są gotowi do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z metodyką nauczania i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniu problemów w pracy z osobami o specjalnych potrzebach.
Metody dydaktyczne
Metody:
- podające:
- problemowe:
- aktywizujące:
- programowane:
- praktyczne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Affolter F., (1997), Spostrzeganie, rzeczywistość, język, Warszawa,
2. Olechnowicz H. (1994), Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, WSiP, Warszawa.
3. Olechnowicz H. (1999), U źródeł rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa.
4. Kwiatkowska M. (1997), Dzieci głęboko niezrozumiane, Oficyna Literatów i Dziennikarzy, Warszawa;
5. Kielin J. (red.), (1999) , Rozwój daje radość, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk;
6. Orkisz M., Piszczek M., Smyczek A., Szwiec J. (2000) (red.), Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN, Warszawa;
7. Lovaas O. Ivar (1993), nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Mój elementarz, Wydawnictwa szkolne i Pedagogiczne, Warszawa ;
8. Knill M. i Ch., (1995), Programy Aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja, CMPPP MEN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: