Teorie zachowań dewiacyjnych 2403-PS-404-r-sj
Wykłady
a) Wyznaczniki określające zakres i przedmiot nauki o dewiacji oraz podstawowa terminologia – wykład
• Wyjaśnienia wybranych pojęć związanych z zagadnieniami dewiacji społecznej (problem społeczny, proces społeczny, normy odniesienia, kontrola społeczna, anomia, konformizm, nonkonformizm, patologia społeczna)
• Interpretacja pojęcia dewiacja społeczna (dewiacja pozytywna i negatywna, kryteria klasyfikacji dewiacji)
b) Społeczeństwo a zachowania dewiacyjne
• Dezorganizacja społeczna – pojęcie, przegląd teorii, społeczne i indywidualne skutki dezorganizacji społecznej
• Struktura społeczna a zjawiska dewiacyjne (krytyczna analiza koncepcji trójstopniowego działania norm A. Podgóreckiego i teorii anomii)
• Naznaczanie społeczne a zachowania dewiacyjne (spiralny i sekwencyjny model dewiacji, mechanizmy naznaczania, społeczne uwarunkowania reakcji społecznych, skutki naznaczania, kreowanie dewianta, stereotypy i uprzedzenia)
• Kontrola społeczna a zachowania dewiacyjne ( rola kontroli społecznej oraz komponenty kontroli społecznej w teoriach E. Durkheima i T. Hirschiego)
• Ewolucja poglądów chicagowskiej szkoły ekologii społecznej – od darwinizmu społecznego do transmisji kultur
• Konflikty kultur a uczenie się zachowań dewiacyjne
• Zróżnicowane powiązania a zachowania dewiacyjne (teoria E. Sutherlanda)
• Podkultury dewiacyjne – powstawanie i rodzaje
• Pojęcie podkultury i podkultury dewiacyjnej
• Geneza podkultur ich rodzaje i cechy według teorii Cohena, Cowarda i Ohlina oraz Millera i Treshera
c) Organizacja społeczeństwa a koncepcje dewiacji (charakterystyka społeczeństwa konfliktowego i konsensualnego, społeczna organizacja a pojęcie i rola dewianta)
• Rola dewiacji w procesach zmiany społecznej
• Rola transmisji kultur i konfliktu kultur w uczeniu się zachowań dewiacyjnych
Konwersatoria
a) Jednostka jako podmiot zjawisk dewiacyjnych
b) Instytucje społeczne a zachowania dewiacyjne
• Pojęcie i podział instytucji społecznych
Konwersatoria
a) Jednostka jako podmiot zjawisk dewiacyjnych
b) Instytucje społeczne a zachowania dewiacyjne
• Pojęcie i podział instytucji społecznych
• Cele instytucji i ich realizacja a zachowania dewiacyjne
• Poziom integracji instytucji (zbyt niski i zbyt wysoki poziom integracji instytucji)
c) Wybrane indywidualne i grupowe formy dewiacji społecznych (przejawy, wybrane uwarunkowania i skutki)
• Charakterystyka wybranych zachowań autodestrukcyjnych (autoagresja)
• Grupowe formy zachowań dewiacyjnych
• Zachowania agresywne i gwałtowne
d) agresja wśród dzieci i młodzieży
• Agresja jako zachowanie wyuczone
• Znaczenie mediów w kreowaniu agresji
• Agresja jako efekt poczucia wykluczenia społecznego
e) Dewiacje wynikające z nienawiści – terroryzm
• Pojęcie i rodzaje terroryzmu
• Skala zjawiska
• Uwarunkowania zjawiska terroryzmu
f) wykluczenie społeczne
• Mobbing
• Bezdomność
• Dzieci ulicy
g) Możliwości przeciwdziałania zjawiskom dewiacyjnym
• Strategie działań zapobiegawczych
• Kierunki działań zapobiegawczych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Liczba punktów uzyskanych na zaliczeniu pisemnym
Pozytywne zaliczenie kolokwium i aktywność na zajęciach jako forma zaliczenia konwersatorium
Kolokwium zaliczeniowe obejmuje 4 pytania problemowe. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 60%punktów.
Egzamin pisemny obejmuje 5 pytań W06, W07, W14. Do zaliczenia egzaminu jest wymagane 60 % punktów
Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu)
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Literatura
1. Siemaszko A., Granice tolerancji. Wokół teorii zachowań dewiacyjnych. PWN. Warszawa 1993
2.Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Wydawnictwo UJ. Kraków 2000
3. Merton R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Wydanictwo Naukowe PWN. Warszawa 2002
4. Hołyst B., Kryminologia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1999
5. Pospiszyl I., Patologie społeczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2008
6. Pierzchała K., Cekiera Cz.,Człowiek a patologie społeczne. Wyd. Adam Marszałek. Toruń 2009
7. Urban B., Problemy współczesnej patologii społecznej. Wydawnictwo UJ. Kraków 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: