Metodyka nauczania i wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną 2403-PS-403-o-sj
Nowe rozwiązania prawne dot. stanowiska pedagoga specjalnego w szkołach ogólnodostępnych.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych.
Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy. Współpraca z rodziną, innymi nauczycielami i specjalistami.
W cyklu 2022/23Z:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. |
W cyklu 2023/24Z:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. |
W cyklu 2024/25Z:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest liczba dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Każda nieobecność musi zostać zaliczona na konsultacjach, a prowadząca ma prawo zadawać pytania dotyczące tematyki od pierwszych zajęć.
Każda osoba studiująca:
- ma obowiązek aktywnego uczestnictwa w zajęciach, do których przygotowuje się na podstawie zadanej literatury;
- ma obwiązek przygotować jedne zajęcia na uzgodniony z prowadzącą temat;
- ma obowiązek opracować scenariusz zajęć w szkole specjalnej;
- ma obwiązek opracować jedną wypowiedzieć na piśmie związaną z zajęciami prowadzącymi przez zaproszonych gości;
- ma obowiązek zaliczać na oceny pozytywne krótkie sprawdziany.
Kryteria oceniania dla pisemnych prac:
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
Realizacja 120 godzin praktyki asystenckiej z zakresu edukacji włączającej uczniów i uczennic z niepełnosprawnością intelektualną.
Literatura
Akty prawne dotyczące omawianej problematyki - wybór dokonywany przez prowadzącego w trakcie zajęć.
Literatura dobierana na bieżąco, do każdych zajęć.
Kowalik S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji, Scholar, Warszawa.
W cyklu 2022/23Z:
Akty prawne dotyczące omawianej problematyki - wybór dokonywany przez prowadzącego w trakcie zajęć. Kowalik S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji, Scholar, Warszawa. Literatura dobierana na bieżąco, do każdych zajęć. |
W cyklu 2023/24Z:
Akty prawne dotyczące omawianej problematyki - wybór dokonywany przez prowadzącego w trakcie zajęć. Kowalik S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji, Scholar, Warszawa. Literatura dobierana na bieżąco, do każdych zajęć. |
W cyklu 2024/25Z:
Akty prawne dotyczące omawianej problematyki - wybór dokonywany przez prowadzącego w trakcie zajęć. Kowalik S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji, Scholar, Warszawa. Literatura dobierana na bieżąco, do każdych zajęć. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: