Metodyka nauczania i wychowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną 2403-PS-402-o-sj
Doskonalenie przez studentów umiejętności odpowiedniego doboru metod, form i środków dydaktycznych do specyfiki pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym.
1. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji.
2. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji.
3. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy
wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej, cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
4. Kształcenie zintegrowane specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
5. Organizacja nauczania i wychowania uczniów.
6. Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
7. Cele i metody edukacji wczesnoszkolnej z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
8. Tworzenie scenariuszy/konspektów zajęć.
9. Specyfika oceniania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Średnia ocen z: 1) Przygotowanie pomocy do zajęć z uczniami z NI 2) Scenariusz zajęć – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Aktywny udział w
zajęciach i w dyskusji.
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.
Literatura
Literatura podstawowa
Podstawa programowa kształcenia ogólnego.
Sadowska S. (red), Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń 2006.
Mikrut A., Wyczesany J., Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo, Kraków 2001
Kosakowski C. (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Toruń 2001.
Tkaczyk G., Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej, Lublin 2001.
Literatura uzupełniająca
Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków 2004.
Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009.
Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012.
Hemmerling W., Zabawy w nauczaniu początkowym, Warszawa 1984.
Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: