Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną 2403-PS-400-o-sj
WYKŁAD Bloki treści:
1/ Niepełnosprawność intelektualna jako fenomen biomedyczny i kulturowy łączący nauki społeczne, medyczne, humanistyczne i techniczne.
2/ Niepełnosprawność intelektualna w warunkach marginalizacji i totalnego wykluczenia. Eugenika współczesna i BDTD.
3/Niepełnosprawność intelektualna uwarunkowana genetycznie oraz społecznie i kulturowo. Przyczyny endogenne i egzogenne niepełnosprawności intelektualnej.
4/ Wybrane zespoły zaburzeń związanych z niepełnosprawnością intelektualną jako zaburzeniem neurorozwojowym na świecie.
5/Urazowe uszkodzenia nabyte mózgu w wieku rozwojowym oraz w dorosłości.
6/ Problemy zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnością intelektualną.
7/ Adaptacje do niepełnosprawności intelektualnej w rodzinach na świecie.
ĆWICZENIA:
1/ Definiowanie, diagnoza niepełnosprawności intelektualnej.
2/ Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej.
3/ Obraz neurorozwojowy oraz stopnie niepełnosprawności intelektualnej (lekkiego, umiarkowanego, znacznego i głębokiego)
4/ Niepełnosprawność intelektualna w rodzinie i cyklach życia.
ORGANIZACJA Wykładu ZDALNEGO PONI w semestrze zimowym
(Ćwiczenia odbywają się w kampusie UMK)
1. Wykład PONI w semestrze zimowym odbywa się ZDALNIE, w formie synchronicznej (godziny planu z USOS), jako telekonferencja, z użyciem narzędzia MS TEAMS.
2. Wykład odbywa się ZDALNIE. Wszystkie elementy i szczegółowy tryb pracy oraz opcje, oraz warunki egzaminu pisemnego zostaną przekazane i omówione na pierwszym spotkaniu wykładowym w dniu:
3. Proszę o założenie sobie kont osobistych w Office 365 co umożliwi mi dodanie Państwa do Grupy wykładowej PONI na MS TEAMS.
****
INSTRUKCJA
a. Należy aktywować konto poprzez stronę https://office365.umk.pl,
b. Logować się do wykładu przy pomocy wygenerowanego konta w portalu Microsoft https://portal.office.com/.
c. Proszę sobie zapisać dane do logowania, czyli login i hasło.
KOD dostępu do wykładu w grupie Grupy PONI na MS Teams:
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot obejmuje problematykę definiowania niepełnosprawności intelektualnej na tle niepełnosprawności człowieka oraz ewolucji procesów definiowania niepełnosprawności intelektualnej wraz z jej różnorodną etiologią. |
W cyklu 2024/25Z:
WYKŁAD: 2/ Niepełnosprawność intelektualna w warunkach marginalizacji i totalnego wykluczenia. Eugenika współczesna i BDTD. 3/Niepełnosprawność intelektualna uwarunkowana genetycznie oraz społecznie i kulturowo. Przyczyny endogenne i egzogenne niepełnosprawności intelektualnej. 4/ Wybrane zespoły zaburzeń związanych z niepełnosprawnością intelektualną jako zaburzeniem neurorozwojowym na świecie. 5/Urazowe uszkodzenia nabyte mózgu w wieku rozwojowym oraz w dorosłości. 6/ Problemy zdrowia psychicznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. 7/ Adaptacje do niepełnosprawności intelektualnej w rodzinach na świecie. 1/ Definiowanie, diagnoza niepełnosprawności intelektualnej. 2/ Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. 3/ Obraz neurorozwojowy oraz stopnie niepełnosprawności intelektualnej (lekkiego, umiarkowanego, znacznego i głębokiego) 4/ Niepełnosprawność intelektualna w cyklach życia. ORGANIZACJA Wykładu ZDALNEGO PONI w semestrze zimowym 1. Wykład PONI w semestrze zimowym odbywa się ZDALNIE, w formie synchronicznej (godziny planu z USOS), jako telekonferencja, z użyciem narzędzia MS TEAMS. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny z wykładu. W1, W2, W3
Ćwiczenia
Kolokwium pisemne - test. W1, U1, U2, K3
Metoda oceniania uwzględnia:
Wykorzystaną bibliografia- 25%
Strukturę prezentacji/referatu -25 %
Merytoryczny poziom prezentowanych treści -25%
Ocena kompetencji ustnego lub pisemnego prezentowania treści -25 %
Kryteria oceniania dla pisemnych kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych, zadań terenowych (dotyczy wszystkich komponentów
egzaminu, kolokwium, testu lub zadania terenowego)
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
-
Literatura
WYKŁAD i ĆWICZENIA
1/ Aksamit D., (2019) Kobiety–matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. APS: Warszawa (open access)
2/ Banach M. (2011), Alkoholowy zespół płodu. Diagnoza. Praktyka, Wydawnictwo WSFP Ignatianum WAM, Kraków (open access)
3/ Bobińska K., Pietras, Gałecki P., (2012) (red.) Niepełnosprawność intelektualna — etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia.
Continuo: Wrocław
4/ Borowska-Beszta B., (2012) Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Impuls, Kraków
5/ Borowska-Beszta B., (2013) Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju. UMK: Toruń
6/ Borowska-Beszta., (2016) Dzikie dzieci i odmienność psychosomatyczna prowokowana Rekonstrukcja studium przypadku Wandy Szuman (1955) dotyczącego dwóch chłopców wychowywanych w skrajnej izolacji do 5 roku życia. AUNC Pedagogika 32; 424 33-58.
7/ Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D., (2021) Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje. UŁ: Łódź
(open access)
8/ Deutsch-Smith D. Pedagogika Specjalna T 1 i T2. Warszawa PWN.
9/ Jurkiewicz P., (2019) Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną w drodze od osamotnienia do zaradności, zrozumiałości i
sensowności. APS: Warszawa (open access)
10/ Parchomiuk M., (2019) Starzenie się, starość i umieranie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków.
11/ Stelter Ż. (2013) Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Difin, Warszawa
12/ Zakrzewska- Manterys E. (2011), Lista obecności. Rozmowy z ojcami osób z zespołem Downa, Wydawnictwo Bardziej Kochani,
Warszawa
13/ Żyta A. (2011), Życie z zespołem Downa. Narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa i dorosłych osób z Zespołem Downa,
Wydawnictwo Impuls, Kraków.
14/ Zawiślak A., (2011) Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Diffin: Warszawa
W cyklu 2023/24Z:
Barnes C., Mercer G. (2008) Niepełnosprawność. Wyd. Sic! |
W cyklu 2024/25Z:
WYKŁAD i ĆWICZENIA |
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: