Profilaktyka przemocy 2403-PS-313-sj
Treści programowe przedmiotu
Definicje profilaktyki, strategie, poziomy
Definicje przemocy i jej rodzaje
Diagnoza problemu przemocy
Profilaktyka przemocy rówieśniczej, cyberprzemocy, przemocy domowej
Profilaktyka przemocy w środowisku lokalnym
Kampanie profilaktyczno-edukacyjne
W cyklu 2022/23L:
Treści programowe przedmiotu Definicje profilaktyki, strategie, poziomy |
W cyklu 2023/24L:
Treści programowe przedmiotu Definicje profilaktyki, strategie, poziomy |
W cyklu 2024/25L:
Treści programowe przedmiotu Definicje profilaktyki, strategie, poziomy |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
- Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2
- Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, U1, U2
- Obecność na zajęciach (każda nieobecność musi być odrobiona na indywidualnych konsultacjach, nieobecności powyżej 50% - brak zaliczenia przedmiotu) – U1, U2, K1, K2
- Projekt – W1, W2, U1, U2
Kryteria oceniania:
student, studentka otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył (a) w zajęciach i przygotował (a) projekt.
• ocena bardzo dobra (5): student, studentka w stopniu bardzo dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
• ocena dobra (4): student, studentka w stopniu dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
• ocena dostateczna (3): student, studentka w stopniu podstawowym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
• ocena niedostateczna (2): student, studentka nie opanował (a) materiału obowiązującego na zajęciach
Ocena szczegółowa:
• dostateczny -60%,
• dostateczny plus- 75%
• dobry- 80%
• dobry plus- 90%
• bardzo dobry- 95%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Borkowska A., Macander D., System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy, Dziecko Krzywdzone 8 (1), 2009.
2. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K., Profilaktyka społeczna: aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013
3. Deptuła M. (red.), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004, s. 143-165.
4. Ilnicka R., M., Cichla J. (red.), Wybrane aspekty przemocy: diagnoza i profilaktyka, Toruń 2009.
5. Jarosz E., Nowak A., Dzieci ofiary przemocy w rodzinie, Warszawa 2012.
6. Kołodziejczyk J., Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków 2004.
7. Mazur M., Procedury prawne ochrony praw kobiet oraz dzieci przed przemocą domową: poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa 2013.
8. Mudrecka I., Wykorzystanie koncepcji resilience w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 5, 2013.
9. Pyżalski J., Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży – różne wymiary zjawiska, Dziecko Krzywdzone 8 (1), 2009.
10. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.
11. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2015
12. Wasilewska-Ostrowska K., Bezradność seniora - ofiary przemocy w rodzinie: nowe zadania dla pomocy społecznej, Niebieska Linia, 2 (127), 2020.
13. Wojtasik Ł., Przemoc rówieśnicza z użyciem mediów elektronicznych – wprowadzenie do problematyki, Dziecko Krzywdzone 8 (1), 2009.
14. Wrzesień A., Profilaktyka cyberprzemocy – przykłady działań z Polski i świata, Dziecko Krzywdzone 8 (1), 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: