Profilaktyka uzależnień 2403-PS-312-sj
Treści programowe przedmiotu
Definicje i rodzaje uzależnień
Rola rodziny w profilaktyce uzależnień – programy wzmacniania rodziny
Profilaktyka uzależnień w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych
Profilaktyka uzależnień w środowisku lokalnym
Programy redukcji szkód
Profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych
Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień
W cyklu 2022/23L:
Treści programowe przedmiotu Definicje i rodzaje uzależnień |
W cyklu 2023/24L:
Treści programowe przedmiotu Definicje i rodzaje uzależnień |
W cyklu 2024/25L:
Treści programowe przedmiotu Definicje i rodzaje uzależnień |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- stolików eksperckich
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
- Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2
- Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, U1, U2
- Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji) – U1, U2, K1, K2
- Referat i prezentacja – W1, W2, U1, U2
Kryteria oceniania:
student, studentka otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył (a) w zajęciach i przygotował (a) referat i prezentację.
• ocena bardzo dobra (5): student, studentka w stopniu bardzo dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
• ocena dobra (4): student, studentka w stopniu dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
• ocena dostateczna (3): student, studentka w stopniu podstawowym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach
• ocena niedostateczna (2): student, studentka nie opanował (a) materiału obowiązującego na zajęciach
Ocena szczegółowa:
• dostateczny -60%,
• dostateczny plus- 75%
• dobry- 80%
• dobry plus- 90%
• bardzo dobry- 95%.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bedyńska S., Zabłocka-Bursa A., Łukowska K., Gradowski Ł., Zdrodowska A., Postawy, opinie, kompetencje członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych a ich postrzeganie barier w lokalnym systemie przeciwdziałania problemom alkoholowym, Warszawa 2015.
2. Dubiel E., Strategia redukcji szkód w pracy z osobami uzależnionymi od narkotyków i alkoholu, Resocjalizacja Polska 11, 2016.
3. Grabowska-Dąbek A., Wykorzystanie elementów dramowych w profilaktyce uzależnień młodzieży, Niepełnosprawność 8, 2012.
4. Jakubczyk A., Wojnar M., Całkowita abstynencja czy redukcja szkód – różne strategie terapii uzależnienia od alkoholu w świetle badań i międzynarodowych zaleceń, Psychiatria Polska 2, tom XLVI, numer 3, 2012.
5. Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014.
6. Malinowski J., Wasilewska-Ostrowska K., Alkoreksja wśród młodzieży: profilaktyka, interwencja, w: P. Prüfer (red.), Na krawędzi: reperkusje zachowań ryzykownych w relacji do ciała, Gorzów Wielkopolski 2016.
7. Przygoda A., Kaliszewska M., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień. Doskonalenie umiejętności życiowych dzieci i młodzieży w rodzinie, Pedagogika Rodziny 5(4), 2015.
8. Rosińska A., Profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Modele planowania i działania, Czasopismo Psychologiczne, 13 (1), 2007.
9. Sakowska J., Rola rodziny w profilaktyce uzależnień, Studia nad Rodziną 2/2 (3), 1998.
10. Wasilewska-Ostrowska K., (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną: wybrane problemy, Warszawa 2014.
11. Wasilewska-Ostrowska K., Samotność emocjonalna - jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży, Wychowanie na co Dzień, 10-11, 2013.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa: Cekiera C., Niewiadomska I. (red.), Profilaktyka uzależnień drogą do wolności człowieka, Lublin 2001. !!! Dziewięcki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2005. !!! Jarczyńska J. (red.), Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży, Bydgoszcz 2014. |
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: