Diagnoza relacji społecznych w grupach zróżnicowanych 2403-PS-310-sj
Omówienie tematyki i wymagań przedmiotowych (efekty kształcenia i ich weryfikacja, literatura).
Wykluczenie społeczne. Etiologia zjawiska. Grupy szczególnie narażone na wykluczenie społeczne. Symptomatologia wykluczenia społecznego. Inkluzja – działanie podejmowane przeciw wykluczeniu. Istota
i znaczenie dla rozwoju inkluzji międzynarodowych i krajowych raportów o stanie oświaty. Edukacja inkluzyjna – podstawowe założenia. Od segregacji, przez integrację do inkluzji. Pojęcia edukacji
włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne. Teoretyczne podstawy edukacji włączającej; geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie; rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. Społeczny, psychologiczny i prawny wymiar edukacji
włączającej; koncepcja wspólnych i swoistych potrzeb dzieci i uczniów i jej konsekwencje dla procesu edukacji. Polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym
edukacyjnej. System edukacji włączającej w Polsce; typy szkół i ich charakterystykę; organizacja wsparcia edukacji włączającej; zasady finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w
Polsce. Podstawowe definicje, akty i rozporządzenia prawne dotyczące pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Przygotowanie prezentacji
Zaliczenie pisemne- kolokwium
Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie łącznie za wszystkie zadnia oraz/lub za test pisemny co najmniej 51%.
Literatura
Zacharuk T., Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej;
Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, 2008.
2. Dykcik Wł (red), (2005), Pedagogika specjalna, Wyd. UP, Poznań.
3. Firkowska-Mankiewicz A. (2008), Edukacja – narzędziem przeciw wykluczeniu społecznemu osób
niepełnosprawnych, w: L. Frąckiewicz (red) Przeciw wykluczeniu społecznemu osób
niepełnosprawnych, IPiSS Warszawa.
4. Przeciw wykluczeniu społecznemu. Cz. 1 / pod red. Tamary Zacharuk ; Akademia Podlaska, Siedleckie
Towarzystwo Naukowe. Siedlce , 2010.
5. Zaburzenia przystosowania społecznego . Elementy pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej : /
Lesław Pytka, Tamara Zacharuk. Siedlce: UPH, 2014 r.,.
6. Zacharuk T. i inni (red.) Edukacja inkluzyjna. Konteksty, Teoria (2015)
7. Zacharuk T. (red.), Edukacja inkluzyjna. Synergia działań. Wyd. UPH, Siedlce 2019
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach.
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
10. Szumski G. Integracyjne kształcenia niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej,
Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: