Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych 2403-PS-309-sj
1.Diagnoza, Diagnostyka a diagnozowanie – wyjaśnienia podstawowej terminologii procesu diagnostycznego. Przedmiot, cele, struktura, procesu diagnostyczno-terapeutycznego.
2.Prowadzenie obserwacji dziecka.
3. Dziecko z niepełnosprawnością . Wybrane metody pracy.
4. Dziecko z zaburzeniami autystycznymi. Wybrane metody pracy.
5. Dziecko z zaburzeniem zachowania i emocji (w tym ADHD). Wybrane metody pracy.
6. Dziecko z zagrożone niedostosowaniem społecznym i niedostosowane społecznie. Wybrane metody pracy.
7. Dziecko ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – ujęcie definicyjne, przyczyny, funkcjonowanie i metody pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Wybrane metody pracy nauki czytania i pisania (Metoda Dobrego Startu, 18 struktur wyrazowych, 7 walizek, Ortograffitii itp.)
8. Dziecko ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
9. Dziecko z doświadczeniem sytuacji kryzysowej lub wydarzeniami traumatycznymi (m.in. wykorzystania seksualnego). Wybrane obszary pracy i terapii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Przygotowanie zajęć w parach w zakresie diagnozy wybranego zaburzenia,formy aktywizujace, ( przygotowanie konspektu zajeć, aktywna cwiczeniowa forma aktywizujaca grupę) .
Wizyta w Poradni Psycholigiczno Pedagogicznej.
Aktywny udział w zajęciach.
Literatura
1. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.
2. Cytowska B., Winczur B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków 2006.
3. Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków 2019.
3. Ewa Małgorzata Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Impuls, Kraków 2012.
4. Borkowska M., Wagh K., Integracja sensoryczna na co dzień. PZWL, Warszawa, 2010.
5. Gardian-Miałkowska R., Weremczuk E., Przybysz-Zaremba M., Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2020.
6. Tomczak J. Ziętara R, Kwestionariusz do diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Impuls, Kraków 2008.
7. Guziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011.
8. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls, Kraków 2011.
9. Balejko A., Zińczuk M. (red.), Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce, Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Podyplomowe Studium Terapii Pedagogicznej, Białystok 2006 (wybrane teksty).
Literatura uzupełniająca:
1. Borkowska M., Wagh K., Integracja sensoryczna na co dzień. PZWL, Warszawa, 2010.
2. Czub M., Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie, GWP, Gdańsk, 2014.
3. Mickiewicz J., Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, „Dom Organizatora”, Toruń, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: