Arteterapia 2403-PS-303-sj
1. Teoretyczne podstawy arteterapii - wprowadzenie w problematykę
2. Nowe kierunki i badania naukowe w arteterapii
3. Terapeutyczne funkcje sztuki - od definicji sztuki do terapii sztuką
4. Budowanie scenariusza zajęć arteterapeutycznych
5. Wybrane formy arteterapeutyczne:
a) muzykoterapia i zajęcia relaksacyjne
b) biblioterapia
c) choreoterapia
d)drama i psychodrama w edukacji oraz działania teatralne
e) plastykoterapia
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- projektu
- referatu
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne w oparciu o literaturę przedmiotu i przygotowany artykuł
Rozliczenie wszystkich zadań realizowanych na zajęciach
Przygotowanie prezentacji i zajęć pokazowych z wykorzystaniem dowolnych technik arteterapeutycznych
Złożenie projektu "Studenci dzieciom" - przygotowanie książki polisensorycznej
Literatura
J. Gładyszewska-Cylulko, Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę. Kraków 2011.
J. Gładyszewska, Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Impuls, Kraków 2010
J. Gładyszewska-Cylulko, Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Impuls, Kraków 2012
E. Józefowski, Arteterapia w sztuce i edukacji. Praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej, UAM, Poznań 2012.
E. Józefowski, Arteterapia w edukacji i resocjalizacji: wybrane działania arteterapeutyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce 2011.
E. Baranowska-Jojko, Rozwojowa kreska: ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2013
E. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Impuls, Kraków 2004
M. Stańko-Kaczmarek, Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Difin, Warszawa 2013
D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg, Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Impuls, Kraków 2011.
W. Karolak, Warsztaty twórcze, Wydawnictwo ,,Jedność’’, Kielce 2005
E. Nęcka, Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków 1995.
T. Rudowski, Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno - psychologicznym, Warszawa 2014.
W. Szulc, Arteterapia: narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa 2011.
M. Knapik, W. A. Sacher, Sztuka w edukacji i terapii, Impuls, Kraków 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: