Współpraca z rodziną 2403-PS-301-sj
1. Rodzina w ujęciu systemowym jako środowisko wychowania.
2. Charakterystyka stanu psychicznego rodziców po otrzymaniu informacji o niepełnosprawności ich dziecka - przyczyny i konsekwencje.
3. Rodzaje miłości rodzicielskiej wg M. Kościelskiej.
4. Definicja postawy i typy postaw rodzicielskich
5. Postawy rodzicielskie wobec szkoły
6. Współpraca z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością - warunki współpracy w kontekście kontekst relacyjnym i instytucjonalnym.
7. Umiejętności nawiązywania konstruktywnej współpracy z rodziną – określanie celów, zaufanie, zdolność do wymiany, komunikacja.
W cyklu 2022/23Z:
1. Rodzina w ujęciu systemowych jako środowisko wychowania. |
W cyklu 2023/24Z:
Celem zajęć jest przekazanie studentkom i studentom wiedzy z zakresu specyfiki kluczowego dla rozwoju człowieka środowiska wychowawczego: rodziny. Centralną kategorią, wokół której zbudowana będzie problematyka zajęć, jest więc rodzina dziecka z niepełnosprawnością; w szczególności: jej struktura, dynamika, strategie funkcjonowania, relacje, prawne aspekty funkcjonowania, organizacja, rola poszczególnych członków oraz relacje z pozostałymi środowiskami wychowawczymi, m.in.: instytucjami edukacyjnymi (np. szkoła, przedszkole), terapeutami, sąsiadami, warsztatami terapii zajęciowej, środowiskiem lokalnym itd. Ponadto celem zajęć jest nabycie kompetencji i umiejętności praktycznych, dzięki którym będzie możliwe budowanie współpracy pedagogów specjalnych zatrudnionych w wyżej wspomnianych instytucjach edukacyjnych oraz funkcjonujących w poszczególnych środowiskach z rodziną posiadającą dziecko z niepełnosprawnością. Zajęcia odbywają się w dwóch, przeplatających się cyklicznie, blokach: I Blok teoretyczny: analiza literatury obowiązkowej po kątem zagadnień z zakresu funkcjonowania rodziny dziecka z niepełnosprawnością. „Panorama problematyki”: 1. Procedura diagnozy pedagogicznej środowiska rodzinnego - jako element budowania współpracy pedagoga specjalnego z rodziną dziecka z niepełnosprawnością |
W cyklu 2024/25Z:
Celem zajęć jest przekazanie studentkom i studentom wiedzy z zakresu specyfiki kluczowego dla rozwoju człowieka środowiska wychowawczego: rodziny. Centralną kategorią, wokół której zbudowana będzie problematyka zajęć, jest więc rodzina dziecka z niepełnosprawnością; w szczególności: jej struktura, dynamika, strategie funkcjonowania, relacje, prawne aspekty funkcjonowania, organizacja, rola poszczególnych członków oraz relacje z pozostałymi środowiskami wychowawczymi, m.in.: instytucjami edukacyjnymi (np. szkoła, przedszkole), terapeutami, sąsiadami, warsztatami terapii zajęciowej, środowiskiem lokalnym itd. Ponadto celem zajęć jest nabycie kompetencji i umiejętności praktycznych, dzięki którym będzie możliwe budowanie współpracy pedagogów specjalnych zatrudnionych w wyżej wspomnianych instytucjach edukacyjnych oraz funkcjonujących w poszczególnych środowiskach z rodziną posiadającą dziecko z niepełnosprawnością. Zajęcia odbywają się w dwóch, przeplatających się cyklicznie, blokach: I Blok teoretyczny: analiza literatury obowiązkowej po kątem zagadnień z zakresu funkcjonowania rodziny dziecka z niepełnosprawnością. „Panorama problematyki”: 1. Procedura diagnozy pedagogicznej środowiska rodzinnego - jako element budowania współpracy pedagoga specjalnego z rodziną dziecka z niepełnosprawnością |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Pozytywne zaliczenie:
1/ sprawdzianów
2/ prowadzenia zajęć w oparciu o opracowane scenariusze
3/ udziału w dyskusji podczas zajęć.
Metoda oceniania: prace pisemne W1, W2, W3, U1, U2, U3.
Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu)
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Grygier U. (2014). Współpraca z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością. ORE.
Janicka I., Liberska H. (2021). Psychologia rodziny. PWN (wybrane fragmenty).
Kielin J. (2003), Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. GWP, Gdańsk.
Twardowski A. (2009). Psychologiczne problemy ojców dzieci z niepełnosprawnościami. Szkoła Specjalna Nr 1 (248).
Twardowski A. (2016). Rola upełnomocnienia rodziców w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Niepełnosprawność 24.
Na każde zajęcia będzie przygotowywana literatura dodatkowa.
W cyklu 2022/23Z:
Grygier U. (2014). Współpraca z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością. ORE. |
W cyklu 2023/24Z:
1. Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym - działania stosowane i postulowane / Dorota Smykowska, Kraków 2008. ZAGANIENIA: 2. Zróżnicowania warunków życia : polskie rodziny i społeczności lokalne / Krzysztof Zagóski, Grzegorz Gorzelak, Bohdan Jałowiecki ; CBOS Centrum Badania Opinii Społecznej, EUROREG Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytet Warszawski, 2009. ZAGANIENIA: 3. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Tomasz Szlendak, Warszawa 2011. 4. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Obuchowska I. (red.)., Warszawa 1999 (dostępna on-line). 5. Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Pisula E., Warszawa 1998. 6. Lista obecności. Rozmowy z ojcami osób z zespołem Downa, Elżbieta Zakrzewska-Manterys(red.) Warszawa, 2011- fragmenty 7. Wspieranie rodzin dzieci z niepełnosprawnością – perspektywa zmiany, Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało (red.), Wychowanie w Rodzinie 11, 377-396 (2015) |
W cyklu 2024/25Z:
1. Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym - działania stosowane i postulowane / Dorota Smykowska, Kraków 2008. ZAGANIENIA: 2. Zróżnicowania warunków życia : polskie rodziny i społeczności lokalne / Krzysztof Zagóski, Grzegorz Gorzelak, Bohdan Jałowiecki ; CBOS Centrum Badania Opinii Społecznej, EUROREG Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytet Warszawski, 2009. ZAGANIENIA: 3. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Tomasz Szlendak, Warszawa 2011. 4. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Obuchowska I. (red.)., Warszawa 1999 (dostępna on-line). 5. Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Pisula E., Warszawa 1998. 6. Lista obecności. Rozmowy z ojcami osób z zespołem Downa, Elżbieta Zakrzewska-Manterys(red.) Warszawa, 2011- fragmenty 7. Wspieranie rodzin dzieci z niepełnosprawnością – perspektywa zmiany, Agnieszka Żyta, Katarzyna Ćwirynkało (red.), Wychowanie w Rodzinie 11, 377-396 (2015) |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność na zajęciach (usprawiedliwione nieobecności należy odpracować w uzgodnionej wspólnie formie) Każda dyskusja dydaktyczna musi być poprzedzona: Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie samooceny (30%) oraz oceny wykładowcy (70%). |
W cyklu 2024/25Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność na zajęciach (usprawiedliwione nieobecności należy odpracować w uzgodnionej wspólnie formie) WARUNKI /PODSTAWA ZALICZENIA PRZEDMIOTU Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie i upowszechnienie autorskich i edukacyjnych materiałów audiowizualnych. Materiały mogą być przygotowywane w zespole. Problematyka, kwestie prawne, treści i forma muszą zostać skonsultowane z wykładowcą. Materiały audiowizualne powinny odznaczać się innowacyjnością, a ich treść powinna dotyczyć szeroko rozumianej współpracy pedagoga /pedagoga szkolnego/instytucji edukacyjnej z rodziną. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie samooceny (30%) oraz oceny wykładowcy (70%). Pozytywną ocenę można otrzymać po spełnieniu WSZYSTKICH wymienionych wyżej warunków. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: