Prowadzony w
cyklach:
2022/23L, 2023/24L, 2024/25L, 2025/26L
Punkty ECTS:
5
Język:
polski
Organizowany przez:
Instytut Nauk Pedagogicznych
(dla:
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych)
Współczesne kierunki pedagogiki specjalnej 2403-PS-300-o-sj
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student zna terminologię używaną we wspólczesnej pedagogice specjalnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (K_W01)
W2: Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu współczesnej pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami (K_W02)
W3: Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki specjalnej, rozumie jednak także ich historyczne uwarunkowania (K_W03)
W4: Student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów rehabilitacyjnych obecnych we współczesnej pedagogice specjalnej(K_W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student potrafi wykorzystywać teoretyczną z zakresu współczesnych kierunków rozwoju pedagogiki specjalnej w celu analizy złożonych problemów rehabilitacyjnych (K_U02)
U2: Student potrafi posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi dotyczącymi współczesnych kierunków pedagogiki specjalnej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych na rzecz środowiska osób niepełnosprawnych (K_U08)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych związanych ze współczesnymi kierunkami pedagogiki specjalnej, wykazuje aktywność i wytrwałość w podejmowaniu działań profesjonalnych w tym zakresie (K_K02)
K2: Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych zgodnych ze współczesnymi kierunkami pedagogiki specjalnej (K_K04)
Metody dydaktyczne
- metody asymilacji wiedzy oparte głównie na aktywności poznawczej o charakterze reproduktywnym;
- metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, zwane problemowymi, oparte na twórczej aktywności poznawczej, polegającej na rozwiązywaniu problemów.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład problemowy
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- klasyczna metoda problemowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
wiedza z zakresu podstaw pedagogiki, pedagogiki specjalnej, biomedyki, psychologii, psychologii klinicznej i rozwojowej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach oraz napisanie pracy pisemnej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: