Dydaktyka specjalna 2403-PS-213-sj
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. Zasady, metody oraz proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Organizowanie procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna, słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, choroba przewlekła, niedostosowanie społeczne i inne). Ewaluacja i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zasady przeprowadzania i oceniania egzaminu:
1. Egzamin będzie ustny.
2. Każda osoba losuje 3 pytania z zestawu pytań.
3. Po wylosowaniu pytania następuje odpowiedź.
4. Pytania mają formę "proszę wyjaśnij pojęcie, zagadnienie",
5. Na egzaminie nie wolno ściągać, czyli korzystać z niedozwolonych źródeł.
6. Na ocenę z egzaminu składa się:
a/ prezentowana wiedza (60%)
b/ umiejętność korzystania z terminologii (20%)
c/ umiejętność wypowiedzi słownej (20%).
Powyżej 95% ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Egzamin może być przeprowadzony w formie tradycyjnej lub zdalnej (zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami rektora UMK).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1.Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa, 2017.
2. Głodowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa, PWN, 2020.
Na bieżąco będzie podawana w zespole na TEAMS-ie lektura zalecana.
W cyklu 2022/23L:
1.Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa, 2017. |
W cyklu 2023/24L:
1.Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa, 2017. |
W cyklu 2024/25L:
1.Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa, 2017. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: