Diagnostyka w pedagogice specjalnej 2403-PS-212-sj
Podstawy, cele, założenia i obszary diagnozy. Cechy diagnozy w pedagogice specjalnej. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej ─ analizy jakościowe i ilościowe. Modele podejmowanych działań przez zespoły specjalistów. Modele działania diagnostów. Przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju. Pedagogiczne metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie. Diagnoza na użytek działań rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka: obszary, w których mogą występować przyczyny utrudniające funkcjonowanie osoby w różnych obszarach jej życia. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych placówek i instytucji. Poradnictwo i orzecznictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zasady przeprowadzania i oceniania egzaminu:
1. Egzamin będzie ustny w trybie stacjonarnym.
2. Każda osoba losuje 3 pytania z zestawu pytań.
3. Po wylosowaniu pytania następuje odpowiedź.
4. Pytania mają formę "proszę wyjaśnij pojęcie, zagadnienie",
5. Na egzaminie nie wolno korzystać z niedozwolonych źródeł.
6. Na ocenę z egzaminu składa się:
a/ prezentowana wiedza (60%)
b/ umiejętność korzystania z terminologii (20%)
c/ umiejętność wypowiedzi słownej (20%).
Powyżej 95% ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa - zakres zgodny z tematami zajęć:
Cierpiałkowska L. i in. (2020). Podstawy psychologicznej diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży. W: Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Grzegorzewska I. (red.). Warszawa, PWN.
Krakowiak K. (red.), (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa, ORE.
Paluchowski W. J. (2019). Diagnozowanie i opiniowanie źródłem problemów oraz dylematów etycznych. Testy Psychologiczne w Praktyce i Badaniach, 2019, Online first, 1, 1-21, ISSN: 2449-9072.
Skibińska J. (red.). (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków, Impuls.
Do zajęć będzie trzeba samodzielnie przygotować artykuły naukowe poświęcone problematyce związanej z tematyką poszczególnych ćwiczeń.
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa - zakres zgodny z tematami zajęć: Do zajęć będzie trzeba samodzielnie przygotować artykuły naukowe poświęcone problematyce związanej z tematyką poszczególnych ćwiczeń. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: