Metodyka pracy z dorosłymi osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych 2403-PS-210-sj
Przedmiot zapoznaje studentki i studentów z następującymi zagadnieniami:
- medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu;
- wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym diety, suplementacja, farmakoterapia; narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci;
- anatomia i fizjologia układu nerwowego w kontekście deficytów i nieprawidłowości rozwojowych w spektrum autyzmu;
- psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
- kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu, ich uwarunkowania i epidemiologię; miejsce zaburzeń autystycznych w medycznych klasyfikacjach nozologicznych (ICD, DSM) i klasyfikacji funkcjonalnej (ICF);
- psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu i działaniach profilaktyczno-wspomagających; ;
- charakterystyka psychologiczna dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
- specyfika funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego w zaburzeniach ze spektrum autyzmu; zagadnienie mowy, języka i komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
- metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC);
- zagadnienia pracy z rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wsparcia terapeutycznego i pomocy psychospołecznej rodzinie,
- wsparcia osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu; problematykę zatrudnienia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W cyklu 2022/23L:
1. Wprowadzenie do problematyki autyzmu / zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). |
W cyklu 2023/24L:
1. Wprowadzenie do problematyki autyzmu / zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). |
W cyklu 2024/25L:
1. Wprowadzenie do problematyki autyzmu / zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zasady przeprowadzania i oceniania egzaminu:
1. Egzamin będzie ustny.
2. Każda osoba losuje 3 pytania z zestawu pytań.
3. Po wylosowaniu pytania następuje odpowiedź.
4. Pytania mają formę "proszę wyjaśnij pojęcie, zagadnienie",
5. Na egzaminie nie wolno ściągać, czyli korzystać z niedozwolonych źródeł.
6. Na ocenę z egzaminu składa się:
a/ prezentowana wiedza (60%)
b/ umiejętność korzystania z terminologii (20%)
c/ umiejętność wypowiedzi słownej (20%).
Powyżej 95% ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Błeszyński J. J. (2020), Co osoby z autyzmem mówią nam o sobie. Raport z badań. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
Fornalik I. (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej?.
Silberman S. (2021). Autyzm. Historia geniuszu natury i różnorodności neurologicznej. Wydawnictwo Kobiece. Białystok.
W cyklu 2022/23L:
Uta Frith (2016), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. |
W cyklu 2023/24L:
Uta Frith (2016), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. |
W cyklu 2024/25L:
Uta Frith (2016), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: