Pedagogika specjalna 2403-PS-110-sj
WYKŁAD:
Prezentacja złożoności zagadnień pedagogiki specjalnej w kontekście jej interdyscyplinarności. Wieloczynnikowa analiza pojęcia normy, defektu, niepełnosprawności., wychowania, kształcenia, opiekli i terapii w perspektywie swoistego ujęcia w pedagogice specjalnej. Koncepcja cierpienia totalnego jako integralnego elementu rozumienia oddziaływań terapeutyczno-opiekuńczych w pedagogice specjalnej. Istota relacyjności w terapii pedagogicznej.
ĆWICZENIA:
Poszczególne zajęcia poświęcone będą analizie kwestii funkcjonowania biologicznego, psychologicznego, społecznego i duchowego osób z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności oraz istocie poznania specyfiki niepełnosprawności i jej rozumienia w kontekście osoby niepełnosprawnej jak i jej społecznej percepcji. W trakcie zajęć przekazane zostaną treści związane z rolą pedagoga-terapeuty w procesie wychowania, opieki, kształcenia i terapii osób niepełnosprawnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- biograficzna
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
WYKŁAD:
Udział w zajęciach, egzamin:
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
ĆWICZENIA:
Udział w zajęciach, praca zaliczeniowa:
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Literatura
Bąbka J. (2004): Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa
Binnebesel J. (2013): Tanatopedagogika w doświadczeniu wielowymiarowości człowieka i śmierci, Toruń
Binnebesel J. Bohdan Z., Krakowiak P. (2012): Przewlekle chore dziecko w domu Poradnik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk
Binnebesel J. Janowicz A. Krakowiak P. Paczkowska A. (2010): Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk
Binnebesel J., Błeszyński J., Domżał Z. (2010): Wielowymiarowość cierpienia, Łódź
Binnebesele J. (2017): Percepcja lęku przed śmiercią w kontekście Tanatopedagogicznej relacyjnej terapii zastępczej, Toruń
Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna: mowa, język, komunikacja: czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk
Błeszyński J., (2006), Pedagogika specjalna, [w:] red. n. B. Śliwerski Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk.
Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(2009): Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Łódź
Chrzanowska I., (2009), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków.
Dykcie W.( 2001 i inne); Pedagogika Specjalna, Poznań
Dykcik W., (2005), Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, Poznań.
Gałkowski T. (1979) Dzieci specjalnej troski, Warszawa
Janiszewska – Nieścioruk Z., (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków.
Krauze A., (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków.
Kuczyńska –Kwapisz J.(1996) Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących, Warszawa
Nowicka A. Bąbka J.(2010), Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Lubin
Pilecka B. (2004): Kryzys psychologiczny: wybrane zagadnienia, Kraków
Sadowska S. (2005): Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu niepełnosprawnych, Toruń
Sekułowicz M., (2006), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria, diagnoza, terapia, Wrocław.
Sękowska Z. (2001i inne) Wprowadzenie do Pedagogiki Specjalnej, Warszawa
Smith D. D., (2008), Pedagogika specjalna. T. 1 i 2., Warszawa.
Sowa J., Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów
Speck O., (2005), Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki.Gdańsk.
Vašek Ś. Stankowski A., (2006), Zarys pedagogiki specjalnej, Katowice.
Wojciechowski F., (2008), Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie, Warszawa.
Wyczesany J., (2006), Pedagogik niepełnosprawnych intelektualnie. Kraków.
Wyczesany J., Gajdzica Z., (2006), Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków.
Zaorska M. (2002): Głuchoniewidomi w Polsce: specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Olsztyn
Zawiślak A. (2009) Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Kraków
Zeidler Z., (2007), Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: