Pedagogika ogólna
2403-PS-107-sj
1.Pedagogiczny obraz wychowania
Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe,
Podstawowe pojęcia pedagogiki.
2. Antropologiczne obraz wychowania
Człowiek. Społeczeństwo. Kultura.
Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa..
Hominizacja osobnicza. Procesy.
-Socjalizacja;
- Edukacja;
- Personalizacja.
3. Integralny obraz edukacji
- Teoria edukacji integralnej
- Praktyka edukacji integralnej
W cyklu 2022/23Z:
1.Pedagogiczny obraz wychowania Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2. Antropologiczne obraz wychowania Człowiek. Społeczeństwo. Kultura. Transmisja kulturowa. Reprodukcja biologiczna i kulturowa.. Hominizacja osobnicza. Procesy. -Socjalizacja; - Edukacja; - Personalizacja. 3. Integralny obraz edukacji - Teoria edukacji integralnej - Praktyka edukacji integralnej
|
W cyklu 2023/24Z:
1.Pedagogiczny obraz wychowania Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe, Podstawowe pojęcia pedagogiki. 2. Antropologiczne obraz wychowania 3. Integralny obraz wychowania 4. Kondycja współczesnej pedagogiki .
|
W cyklu 2024/25Z:
Ćwiczenia 1.Pedagogiczny obraz wychowania 1.1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe jej związki z innymi naukami 1.2.Podstawowe pojęcia pedagogiki. 1.3. Wychowanie jako proces i zjawisko społeczne 1.4. Etapy rozwoju i wychowania człowieka 1.5. Kondycja i wyzwania współczesnej pedagogiki
Wykład 2. Antropologiczny obraz wychowania 2.1. Hominizacja 2.2. Inkulturacja 2.3. Socjalizacja 2.4. Edukacja 2.5. Personalizacja 3. Integralny obraz wychowania 3.1. Istota i cele edukacji integralnej 3.2. Nauczyciel integralny
|
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w zajęciach dydaktycznych:
- wykładach – 30 h
- ćwiczeniach – 15 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- czytanie literatury – 30
- przygotowanie do zajęć -15
- przygotowanie do zaliczenia końcowego – 15
- przygotowanie do egzaminu - 15
Łącznie: 120 godz. (4 pkt. ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
P7S_WG
W1: Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, instytucje i zjawiska z pedagogiki ogólnej oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi na podstawie wiedzy z antropologii. – K_W01
B.2.W1. pedagogikę jako dyscyplinę naukową; umiejscowienie pedagogiki wśród dziedzin nauk społecznych i humanistycznych, zakresy pedagogiki, paradygmaty pedagogiczne,
podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania;
B.2.W3. uwarunkowania edukacji, miejsca powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnienie ekonomii w kontekście edukacji, zmiany i wyzwania edukacyjne XXI wieku;
B.2.W4.
funkcje wychowania, proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; zagadnienia przymusu i swobody w wychowaniu, wychowania jako wspomagania rozwoju, wychowania adaptacyjnego i emancypacyjnego, podmiotowości w wychowaniu; podstawowe środowiska wychowawcze: rodzinę, grupę rówieśniczą i szkołę; style i postawy wychowawcze; konteksty wychowania; źródła i przejawy kryzysu
współczesnego wychowania; style wychowania;
B.2.W7. zagadnienia związane ze szkołą jako instytucją wychowawczą
: środowisko społeczne klasy i szkoły, autokratyzm i demokrację, w szkole, ukryty program szkoły, postawy nauczycieli i uczniów, pracę z grupą
rówieśniczą, tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole, metody wychowawcze i ich skuteczność, problematykę, umiejętności i trudności wychowawczych, konfliktów w klasie i w rodzinie, błędów wychowawczych, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, kryzysu szkoły, zasad współpracy rodziny i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym;
Efekty uczenia się - umiejętności
P7S_UW
U1: Student potrafi wykorzystać wiedzę z pedagogiki ogólnej – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjne wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez:
- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji – K_U01
U2: Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi – K_U02
P7S_UK
U3: Student potrafi komunikować się na tematy z pedagogiki ogólnej ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców – K_U03
P7S_UU
U4: Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować w innych w tym zakresie – K_U04.
B.2.U2. rozpoznawać i identyfikować style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
P7S_KK
K1: Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu pedagogiki ogólnej, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w pracy z osobami o specjalnych potrzebach – K_K01.
Metody dydaktyczne
Wykład problemowy
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda oceniania: Egzamin pisemny W1, U1, U2, U3, U4, K1.
Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu)
zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie testu wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry
Literatura
Esbjorn - Hargens S. i inni,: Integral Education: New Directions for Higher Learning (Suny Series in Integral Theory), CAE Faculty Book Gallery. 5. 2010.
Kilear M.: Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji. Warszawa 2012.
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019.
Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.
Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008.
Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.
Schulz R.:, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996.
Schulz R:., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018.
Schulz R: Szkice z pedagogiki ogólnej, Kraków 2016.
Schulz R:, Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003
Schulz R:., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.
Wilber K.: Integralna teoria wszystkiego, Warszawa 2006.
Wilber K.: Krótka historia wszystkiego, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa, 2007.
Wilber K.: Niepodzielone, Zysk i S-ka, Cop, Poznań 1996.
Wilber K.: , Integral spirituality, Shambhala, Boston 2006.
Wilber K..: Integralna teoria wszystkiego, Zysk i Spółka, Poznań 2006.
Wilber W.: Psychologia integralna, Wyd.Czarna Owca, Warszawa 2006.
W cyklu 2022/23Z:
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.
|
W cyklu 2023/24Z:
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.
|
W cyklu 2024/25Z:
Kwieciński Z., B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. Nowicka E.: Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991. Pietrasiński Z.: Ekspansja pięknych umysłów, , Warszawa 2008. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. Schulz R., Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków 2018. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. I, Toruń 2003 Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. II Toruń 2007.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: