Psychologia rozwojowa 2403-PS-106-sj
Wykład - realizowane zagadnienia:
1. Psychologia rozwojowa jako dyscyplina naukowa - rozwój, zmiana rozwojowa i jej rodzaje, narzędzia badawcze w psychologii rozwojowej.
2. Czynniki wpływające na rozwój i ich znaczenie.
3. Okres prenatalny i jego znaczenie. Czynniki teratogenne. Psychologiczne znaczenie ciąży i porodu. Więź prenatalna.
4. Okres noworodkowy i niemowlęcy. Główne obszary zmian i wyzwania rozwojowe.
5. Okres poniemowlęcy. "Bunt dwulatka".
6. Okres przedszkolny. Adaptacja. Rozwój emocji u dzieci - znaczenie emocji trudnych.
7. Okres szkolny. Dojrzałość szkolna. Niepowodzenia szkolne. Problem koncentracji i zaburzeń koncentracji u dzieci. Metody pracy z dzieckiem z trudnościami. Dziecko z wysokim poziomem lęku - metody wsparcia.
8. Okres adolescencji. Główne obszary zmian. Rozwój seksualny, emocjonalny i społeczny.
9. Okres wczesnej dorosłości. "Wschodząca dorosłość". Wyzwania pokoleniowe.
10. Okres średniej dorosłości. Kryzys "wieku średniego".
11. Okres późnej dorosłości. Wyzwania starości i starzenia się.
12. Wybrane teorie rozwoju - E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg.
13. Nieprawidłowości rozwojowe.
14. Współczesne wyzwania psychologii rozwojowej.
Ćwiczenia.
1. Podejścia do rozwoju dziecka - od behawioralnego po bliskościowe.
2. Nowoczesne technologie w rozwoju na różnych etapach.
3. Zabawa u dzieci - i jej rola.
4. Narzędzia do rozumienia małych dzieci.
5. Adaptacja do przedszkola. Adaptacja do szkoły. Dojrzałość szkolna.
6. Okres adolescencji - wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym.
7. Okres adolescencji - profilaktyka zachowań ryzykownych.
8. Pojęcie granic w psychologii rozwojowej i ich znaczenie.
9. Trudne emocje na różnych etapach rozwojowych.
10. Trudne zachowania dzieci i młodzieży.
11. Dziecko neuroatypowe.
12. Komunikacja i jej znaczenie dla prawidłowego rozwoju.
13.Pewność siebie u dzieci - zajęcia online asynchroniczne.
14. Czynniki wpływające na rozwój - zajęcia online asynchroniczne.
15. Praca z lekturą.
W cyklu 2022/23Z:
Wykład Ćwiczenia: |
W cyklu 2023/24Z:
Wykład Ćwiczenia: |
W cyklu 2024/25Z:
|
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- pogadanka
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny (100% oceny, pytania zamknięte i otwarte)
90% - 5,0
80% - 4,5
70% - 4,0
60% - 3,5
51% - 3,0
Ćwiczenia: Udział w zajęciach (30 pkt), zaliczenie zajęć asynchronicznych (10 pkt), lektura (30 pkt). Możliwość uzyskania punktów za dodatkowe aktywności.
Uzyskana suma punktów przekłada się na ocenę końcową:
63 - 70 - 5,0
56 - 62 - 4,5
49 - 55 - 4,0
42 - 48 - 3,5
36 - 41 - 3,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa do wykładu:
A.Brzezińska (red.)., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005: Wydawnictwo GWP.
A.Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. WN Scholar.
B.Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka – rozwój funkcji psychicznych. Warszwa 2000: PWN.
M. Przetacznik-Gierwoska, M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2000: PWN.
H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004: Zysk i S-ka.
E.B. Hurlock, Rozwój dziecka. Warszawa 1985: PWN.
J. Piaget, Rozwój ocen moralnych. Warszawa 2008: PWN.
E.H. Erikson, Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań 1997: Rebis
Ćwiczenia:
Do wyboru jedna z podanych pozycji:
1) Shanker, S., Barker, T., Fedan, N., . (2016). Self-Reg : jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Mamania.
2) Nelsen, J. (2020). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo
3) Kozak, A., Wasilewski (2022). Uwięzieni w słowach rodziców. OnePress Sensus.
4) Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wydawnictwo MiND.
W cyklu 2022/23Z:
A.Brzezińska (red.)., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005: Wydawnictwo GWP. |
W cyklu 2023/24Z:
A.Brzezińska (red.)., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005: Wydawnictwo GWP. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: