Metody analizy danych
2403-PPW-528-sj
Część 1. Analizy danych ilościowych
- Wprowadzenie do programu SPSS. Przygotowywanie bazy danych - ankieta, test
- Metody opisu statystycznego - miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, dominanta, mediana) oraz podsumowania zmiennych
- Metody opisu statystycznego - miary dyspersji (odchylenie standardowe, rozstęp)
- Miary współzmienności (współczynnik kontyngencji, chi kwadrat, korelacja r-Spearmana, korelacja r-Pearsona)
- Wnioskowanie statystyczne/ miary dotyczące różnic (m. in. test t-Studenta, jednoczynnikowa ANOVA)
Część 2. Analizy danych jakościowych
Procedury teorii ugruntowanej:
a) redukcja danych,
b) reprezentacja
c) weryfikacja teorii.
3. Analiza treści, analiza narracji
W cyklu 2023/24L:
Część 1. Analizy danych ilościowych - Wprowadzenie do programu SPSS. Przygotowywanie bazy danych - ankieta, test - Metody opisu statystycznego - miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, dominanta, mediana) oraz podsumowania zmiennych - Metody opisu statystycznego - miary dyspersji (odchylenie standardowe, rozstęp) - Miary współzmienności (współczynnik kontyngencji, chi kwadrat, korelacja r-Spearmana, korelacja r-Pearsona) - Wnioskowanie statystyczne/ miary dotyczące różnic (m. in. test t-Studenta, jednoczynnikowa ANOVA)
Część 2. Analizy danych jakościowych Procedury teorii ugruntowanej: a) redukcja danych, b) reprezentacja c) weryfikacja teorii. 3. Analiza treści, analiza narracji
|
W cyklu 2024/25L:
Część 1. Analizy danych ilościowych - Wprowadzenie do programu SPSS. Przygotowywanie bazy danych - ankieta, test - Metody opisu statystycznego - miary tendencji centralnej (średnia arytmetyczna, dominanta, mediana) oraz podsumowania zmiennych - Metody opisu statystycznego - miary dyspersji (odchylenie standardowe, rozstęp) - Miary współzmienności (współczynnik kontyngencji, chi kwadrat, korelacja r-Spearmana, korelacja r-Pearsona) - Wnioskowanie statystyczne/ miary dotyczące różnic (m. in. test t-Studenta, jednoczynnikowa ANOVA)
Część 2. Analizy danych jakościowych Procedury teorii ugruntowanej: a) redukcja danych, b) reprezentacja c) weryfikacja teorii. 3. Analiza treści, analiza narracji
|
Całkowity nakład pracy studenta
Ćwiczenia:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin
2. Konsultacje z prowadzącym - 3 godziny
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- zapoznanie z literaturą - 4 godziny
- wykonywanie zadań zaliczeniowych - 3 godziny
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – 5
RAZEM: 30 godzin = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W02: ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk.
W04: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)
Efekty uczenia się - umiejętności
U06: posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Metody dydaktyczne
Zajęcia prowadzone są częściowo warsztatowo - studentki i studenci pracują nad analizą wybranych materiałów; do analizy danych ilościowych wykorzystują program PS Imago. Ćwiczenia praktyczne poprzedza omówienie zagadnień z literatury przedmiotu
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- obserwacji
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw metodologii badań społecznych oraz metod zbierania danych ilościowych i jakościowych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W skład zaliczenia ćwiczeń wchodzą następujące elementy:
- obecność na zajęciach 2p
- aktywność na zajęciach 2p
- praca zaliczeniowa/test wiedzy 16 p.
Suma max: 20 p.
19-20 p. bdb
18 p. db+
16-17 p. db
15 p. dst +
13-14 p. dst
Literatura
Aranowska E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: SCHOLAR
Brzeziński J. (2006). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
Bedyńska S., Brzezicka A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Kraków: SPSS.
Charmaz K. (2010). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ferguson G. A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hensel P., Glinka B. (2012). Teoria ugruntowana, w: Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 89-113). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa: WSiP.
Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kubinowski D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-metodyka-ewaluacja. Lublin Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Pakov T.. Pierce K. (2005). Do biegu, gotowi - start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk: GWP
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
W cyklu 2023/24L:
Aranowska E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: SCHOLAR Brzeziński J. (2006). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Bedyńska S., Brzezicka A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Kraków: SPSS. Charmaz K. (2010). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ferguson G. A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hensel P., Glinka B. (2012). Teoria ugruntowana, w: Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 89-113). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa: WSiP. Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kubinowski D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-metodyka-ewaluacja. Lublin Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Pakov T.. Pierce K. (2005). Do biegu, gotowi - start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk: GWP Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
|
W cyklu 2024/25L:
Aranowska E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: SCHOLAR Brzeziński J. (2006). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Bedyńska S., Brzezicka A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Kraków: SPSS. Charmaz K. (2010). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ferguson G. A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hensel P., Glinka B. (2012). Teoria ugruntowana, w: Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 89-113). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa: WSiP. Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kubinowski D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-metodyka-ewaluacja. Lublin Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Pakov T.. Pierce K. (2005). Do biegu, gotowi - start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk: GWP Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: