Warsztat specjalistyczny w szkole
2403-PPW-526-sj
Kompetencje współczesnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej;
Propozycje - Jak budować profesjonalny warsztat metodyczny?
Jak organizować przestrzeń edukacyjno-rozwojową dziecka?
Jak planować sytuacje edukacyjne w strategii problemowej?
Jak budować wizerunek nauczyciela wczesnej edukacji?
Wybrane strategie uczenia się i nauczania wczesnoszkolnego we współczesnych nurtach neurodydaktyki i edukacji alternatywnej;
Spotkania z ekspertami - nauczyciel na ścieżce rozwoju zawodowego;
Techniki wizualne w pracy z uczniami
Całkowity nakład pracy studenta
15 godzin zajęć stacjonarnych
10 godzin przygotowanie do warsztatów
5 analiza literatury przedmiotu
Efekty uczenia się - wiedza
Absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i
dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji
wczesnoszkolnej
Absolwent zna i rozumie rolę innowacji pedagogicznych w obszarze
wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do
planowania i organizacji własnej pracy;
Absolwent zna i rozumie projektowanie i prowadzenie działań diagnostycznych, uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego;
Absolwent zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu
postaw i zachowań dzieci lub uczniów
Efekty uczenia się - umiejętności
Absolwent potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji
zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym
rozwojem;
Absolwent potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące
dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz
modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i
kształcenia;
Absolwent potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci i uczniów
jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie
edukacji
Absolwent potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w
szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego
oraz zespołowego rozwiązywania problemów;
Absolwent potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne,
rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dziecka lub ucznia, a także
planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i
wychowania;
Absolwent potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
analizować je z wykorzystywaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz
proponować rozwiązania problemów
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji;
Absolwent jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między
wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i
opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające
efektywności edukacji
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- SWOT
- giełda pomysłów
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
wykazanie się znajomością zagadnień z obszaru pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
znajomość metodyki pracy z dzieckiem/uczniem,
umiejętność planowania pracy dydaktycznej i wychowawczej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
obecności i aktywny udział we wszystkich zajęciach,
przygotowanie literatury i materiałów na warsztaty z ekspertami
analiza warsztatów
Praktyki zawodowe
przedmiot jest ściśle skorelowany z praktyką nauczycielską
Literatura
Zbróg Z., Kaleta-Witusiak M., Walasek-Jarosz B., Kompetencje nauczyciela w zakresie sprawnego prowadzenia lekcji. Casebook ze wskazówkami dla praktyków, Kielce 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: