Modele pracy z dzieckiem zdolnym 2403-PPW-518-sj
Tematyka zajęć:
1. Podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki zdolności.
2. Rozpoznawanie uczniów zdolnych.
3. Formy wspierania uczniów zdolnych.
4. Trudności uczniów zdolnych.
5. Uczeń zdolny w polskim systemie szkolnictwa. Aspekty prawne dotyczące kształcenia uczniów zdolnych.
6. Tworzenie modelu pracy z uczniem zdolnym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będzie stworzony model pracy z uczniem zdolnym oraz prezentacja przedstawiona przed grupą.
Model pracy z uczniem zdolnym zostanie oceniony wg kryteriów:
– zawiera co najmniej 10 działań zaplanowanych w ramach zajęć pozalekcyjnych zaplanowanych na rok szkolny; zaplanowano ewaluację; 5 pkt
– każde działanie ma przypisane co najmniej 2 cele szczegółowe; 5 pkt
– opisano ucznia zdolnego z uwzględnieniem jego zainteresowań, mocnych i słabych stron; 5 pkt
Punkty za prezentację:
- 2 pkt - poprawność merytoryczna, w tym poprawnie sporządzona bibliografia
- 1 pkt - przygotowanie do referowania
- 2 pkt - przeprowadzenie aktywności dla grupy
razem: 20 pkt
13 pkt - dst
14 pkt - dst+
15-16 pkt - db
17-18 pkt - db+
19-20 pkt - bdb
1 nieusprawiedliwiona nieobecność możliwa do wykorzystania bez konieczności odrabiania. Ta i inne nieobecności (wynikające ze zwolnień lekarskich powyżej 2) należy odrobić. Wszystkie nieobecności muszą zostać odrobione w ciągu 2 tygodni od nieobecności.
Literatura
1. Fechner-Sędzicka I., Jak rozpoznawać i zaspokajać potrzeby uczniów - czyli o identyfikowaniu, planowaniu i działaniu nauczyciela, ORE.
2. Fechner-Sędzicka I., Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, ORE.
3. Bochniarz A., Grabowiec A., Uczeń zdolny w rzeczywistości polskiej szkoły, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2019, nr 3.
4. Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP, Gdańsk 2012.
5. Wybrane akty prawne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: