Metody zbierania danych jakościowych 2403-PPW-515-sj
Podczas zajęć zostaną opracowane podstawowe metody zbierania danych jakościowych, z uwzględnieniem paradygmatów i schematów badawczych. Strategie badań jakościowych:
a) wywiad (indywidualny, grupowy, focusowy),
b) obserwacja uczestnicząca (jakościowa, etnograficzna),
c) przeszukiwanie źródeł wtórnych
Przy każdej metodzie zostaną omówione podstawowe kwestie etyczne, związane z prowadzeniem badań oraz rolą badacza/badaczki w tym procesie.
W cyklu 2023/24Z:
Podczas zajęć zostaną opracowane podstawowe metody zbierania danych jakościowych, z uwzględnieniem paradygmatów i schematów badawczych. Strategie badań jakościowych: |
W cyklu 2024/25Z:
Podczas zajęć zostaną opracowane podstawowe metody zbierania danych jakościowych, z uwzględnieniem paradygmatów i schematów badawczych. Strategie badań jakościowych: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- pomiaru w terenie
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W skład oceny końcowej wchodzi:
- aktywność merytoryczna podczas zajęć (10% oceny całkowitej)
- obecność na zajęciach (10% oceny całkowitej)
- praca zaliczeniowa (80% oceny całkowitej).
Literatura
Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Denzin N., Lincoln Y. (2009). Metody badań jakościowych. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Konarzewski K. (2001). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa WSiP
Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Nachmias C. F., Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Rapley T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP
Silverman D. (2007). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czasopisma open access:
Przegląd Badań Edukacyjnych: http://apcz.pl/czasopisma/index.php/PBE/index
Przegląd Socjologii Jakościowej: http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/index_pl.php
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
niezbędna jest wiedza z zakresu Metodologii badań społecznych |
W cyklu 2024/25Z:
niezbędna jest wiedza z zakresu Metodologii badań społecznych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: