Twórcza edukacja plastyczna i literacka 2403-PPW-507-sj
!. Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki i psychologii zdolności i twórczości
2. Pojęcie zdolności ogólnych i kierunkowych
3. Charakterystyka myślenia twórczego - płynność, giętkość, oryginalność. Analiza cech w oparciu o test kołowy, niedokończonych figur, plamy atramentowej i inne.
4. Cechy ucznia zdolnego - funkcjonowanie w klasie, w grupie, w sytuacjach dydaktycznych. Uczeń uzdolniony, wybitny, genialne dziecko - jak rozpoznać i definiować; przykłady biograficzne
5. Analiza wybranych narzędzi diagnozujących zdolności i uzdolnienia, m.in testy upodobań estetycznych
6. Czym jest wyobraźnia twórcza i jej mechanizmy
7. Synektyka i zdolności twórcze dzieci
8. Literatura i plastyka jako obszary kreatywnego rozwoju dzieci - przykłady działań twórczych
9. Jak nauczyciele może wspierać twórczy rozwój plastyczny i literacki dzieci
10. Propozycje działań twórczych z dziećmi
11. Projekt "Żywioły" w edukacji wczesnoszkolnej
11. Współpraca nauczyciela z miejscami kultury i sztuki dedykowanymi dzieciom
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywne uczestnictwo we wszystkich zajęciach
Udział w dyskusji na temat wspierania aktywności twórczej u dzieci, dokonanie przeglądu wybranych strategii i mechanizmów wyobraźni twórczej
Przygotowanie i zaprezentowanie pomysłów twórczych - jak rozwijać twórczość u dzieci, projekty indywidualne i zespołowe możliwe do realizacji w praktyce edukacyjnej
Praktyki zawodowe
Zajęcia integrują się z praktyką nauczycielską - studenci wskazują wymiary nauczycielskich działań twórczych z dziećmi,
Studenci projektują działania twórcze do zastosowania w pracy z dziećmi
Literatura
Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń 1996.
Nęcka E., Trening twórczości, Olsztyn 1992.
Pietrzak-Płachta I., Wypożyczalnia skrzydeł, Warszawa 2023.
Reynolds P. H., Kropka, Londyn 2023.
Twórczość dzieci we wczesnej edukacji, pod red M. Magdy-Adamowicz, Legnica 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: