Terapia integracji sensorycznej
2403-PPW-501-sj
1. Pojęcie integracji sensorycznej oraz jej podstawowe założenia. Charakterystyka podstawowych układów sensorycznych.
2. Mechanizmy posturalne u dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
3. Charakterystyka zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz ich wpływ na funkcjonowanie dziecka.
4. Diagnoza i terapia zaburzeń przetwarzania sensorycznego.
5. Wykorzystanie metody w różnych zaburzeniach. Modyfikacje środowiska dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
W cyklu 2023/24Z:
Zapoznanie się z teoretycznymi, metodycznymi i praktycznymi podstawami integracji sensorycznej. Zdobycie umiejętności z zakresu organizowania- planowania i doboru ćwiczeń i realizacji zajęć z zakresu integracji sensorycznej. Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rozwoju sensomotorycznego człowieka. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i usprawniania zaburzeń Integracji Sensorycznej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Zapoznanie się z teoretycznymi, metodycznymi i praktycznymi podstawami integracji sensorycznej. Zdobycie umiejętności z zakresu organizowania- planowania i doboru ćwiczeń i realizacji zajęć z zakresu integracji sensorycznej. Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rozwoju sensomotorycznego człowieka. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i usprawniania zaburzeń Integracji Sensorycznej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Laboratorium
Efekty uczenia się - wiedza
Student ma podstawową wiedzę na temat procesu integracji sensorycznej, jego biologicznych i społecznych uwarunkowań oraz klasyfikacji zaburzeń integracji wielozmysłowej.
Potrafi rozpoznać charakterystyczne objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi i zaplanować podstawowe działania sensoryczne we współpracy z różnymi specjalistami.
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu integracji sensorycznej w celu analizowania sytuacji pedagogicznych i terapeutycznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student wymienia i charakteryzuje podstawowe układy sensoryczne i ich zaburzenia oraz określa ich wpływ na funkcjonowanie dziecka w środowisku w trakcie rozwoju.
Metody dydaktyczne
1. Prezentacje multimedialne
2. Dyskusje grupowe
3. Praktyczne ćwiczenia oceny sensorycznej
4. Analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
1. Wiedza dotycząca rozwoju dziecka w poszczególnych okresach życia.
2. Wiedza dotycząca budowy i funkcji układu nerwowego, mięśniowego i narządów zmysłów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach.
2. Wykonanie zleconych zadań.
3. Pozytywny wynik testu końcowego.
Literatura
1. Maas V. „Uczenie się przez zmysły”
2. Czochańska J. „Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków”
3. Eliot L. „Co tam się dzieje?”
W cyklu 2023/24Z:
1. Z. Przyrowski. Integracja Sensoryczna - Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. Empis Warszawa 2012r. 2. Z Przyrowski. Obserwacja kliniczna. Empis Warszawa 2013 r. 3. Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Harmonia Gdańsk 2018r. 4. Carol Stock Kranowitz. Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. 5. Maria Borkowska, Kinga Wagh. Integracja sensoryczna na co dzień. PZWL Warszawa 2011 r. 6. Barbara Sher. Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego. Harmonia Gdańsk 2017 r. 7. Bożena Odowska-Szlachcic. Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego. Harmonia Gdańsk 2011r. 8. Bożena Odowska-Szlachcic. Terapia integracji sensorycznej. Strategie terapeutyczne i ćwiczenia stymulujące układy: słuchowy, wzrokowy, węchu i smaku oraz terapia światłem i kolorami. Harmonia Gdańsk 2011 r. 9. Violet F. Maas. Integracja Sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości. Fundacja Innowacja 2007r. 10. Majewska Joanna, Zajkiewicz Katarzyna, Wacław-Abdul Kamila, Baran Joanna, Szymczyk Daniel. Neuromotor Development of Children Aged 6 and 7 Years Born before the 30th Week Gestation. BioMed Research International. 2018. Article ID 2820932
|
W cyklu 2024/25Z:
1. Z. Przyrowski. Integracja Sensoryczna - Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. Empis Warszawa 2012r. 2. Z Przyrowski. Obserwacja kliniczna. Empis Warszawa 2013 r. 3. Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Harmonia Gdańsk 2018r. 4. Carol Stock Kranowitz. Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. 5. Maria Borkowska, Kinga Wagh. Integracja sensoryczna na co dzień. PZWL Warszawa 2011 r. 6. Barbara Sher. Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego. Harmonia Gdańsk 2017 r. 7. Bożena Odowska-Szlachcic. Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego. Harmonia Gdańsk 2011r. 8. Bożena Odowska-Szlachcic. Terapia integracji sensorycznej. Strategie terapeutyczne i ćwiczenia stymulujące układy: słuchowy, wzrokowy, węchu i smaku oraz terapia światłem i kolorami. Harmonia Gdańsk 2011 r. 9. Violet F. Maas. Integracja Sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości. Fundacja Innowacja 2007r. 10. Majewska Joanna, Zajkiewicz Katarzyna, Wacław-Abdul Kamila, Baran Joanna, Szymczyk Daniel. Neuromotor Development of Children Aged 6 and 7 Years Born before the 30th Week Gestation. BioMed Research International. 2018. Article ID 2820932
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: