Edukacja włączająca 2403-PPW-500-sj
Bloki tematyczne koncentrują się na zagadnieniach: podstawowe pojęcia,
cele i zadania edukacji włączającej; teoretyczne założenia modelu edukacji inkluzyjnej; filozofia Innego, spotkania, dialogu w kontekście procesów społecznych; wielowymiarowość edukacji włączającej (instytucjonalny, interpersonalny, intrapsychiczny); kompetencje nauczyciela wynikające z modelu wspierania ucznia. Ponadto wśród treści przedmiotu znajdują się zagadnienia związane z wykazaniem podobieństw i różnic w edukacji integracyjnej, włączającej i specjalnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zasady przeprowadzania i oceniania zaliczenia ćwiczeń:
- na zajęciach każda osoba, pracując w zespole, opracuje jeden projekt dot. wprowadzenia edukacji włączającej w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej;
- obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się 1 nieobecność bez lekarskiego usprawiedliwienia.
1. Zaliczenie w formie ustnej.
2. Każda osoba losuje 3 pytania z zestawu pytań.
3. Po wylosowaniu pytania następuje odpowiedź.
4. Pytania mają formę "proszę wyjaśnij pojęcie, zagadnienie",
5. Na zaliczeniu nie wolno ściągać, czyli korzystać z niedozwolonych źródeł.
6. Na ocenę z zaliczenia składa się:
a/ prezentowana wiedza (60%)
b/ umiejętność korzystania z terminologii (20%)
c/ umiejętność wypowiedzi słownej (20%).
Zaliczenie odbędzie się przed rozpoczęciem sesji zimowej.
Powyżej 95% ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny
Literatura
Chrzanowska I., Szumski G., (red.), (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa.
Mitchel D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Sipowicz K., Pietras T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Continuo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: