Metody zbierania danych ilościowych 2403-PPW-423-sj
Zajęcia I
Omówienie sylabusa i zasad zaliczenia przedmiotu. Powtórzenie wiadomości z zakresu projektowania badań pedagogicznych
Zajęcia II
1. Schematy badawcze a metody zbierania danych
- Schemat etnograficzny;
- schemat studium przypadku (SP);
- schemat badań historycznych (BH);
- schemat eksperymentalny (E);
- schemat quasi-eksperymentalny (QE)
Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją. Rozdziały: 8, 9, 10, 11, 12, s. 318-368.
Zajęcia III
Obserwacja ilościowa
Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją. Rozdział 4: Metody zbierania danych. Obserwacja ilościowa, s. 164-173.
Shaughnessy J., Zechmeister E., Zechmeister J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Obserwacja, s. 101-124.
Zajęcia IV
Ankieta
Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją. Rozdział 4: Metody zbierania danych. Ankieta, s. 173-178.
Zajęcia V
Metody testowania
Hornowska E. (2021), Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Rozdział I: Wnioskowanie psychometryczne, s. 17-25.
Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją. Rozdział 4: Metody zbierania danych. Metody testowania, s. 178-203.
Zajęcia VI
Warsztat pracy własnej - projektowanie narzędzia pomiarowego dla wybranej metody zbierania danych
Zajęcia VII
Prezentacja zaprojektowanego narzędzia - omówienie w odniesieniu do konkretnego projektu badań.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- tekst programowany
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
- Obecność na zajęciach - dopuszczalna jedna nieobecność, każdą kolejną należy odrobić.
- (25 %) Przygotowanie w grupach skryptu wybranego schematu badań i jego prezentacja w formie alternatywnej dla prezentacji multimedialnej w czasie 15 minut, w tym:
* podstawowe założenia dla schematu;
* metody zbierania danych ilościowych i obszary badań w wybranym schemacie;
* Przykładowe pytania badawcze;
- (35%) Przygotowanie prezentacji w grupie na temat wybranej metody zbierania danych (75 minut), w tym:
* teoretyczne charakterystyki wybranej metody zbierania danych ilościowych;
* przykłady badań z wykorzystaniem wybranej metody zbierania danych;
* przykłady i omówienie narzędzi pomiarowych (przynajmniej jednego) osadzonych w wybranej metodzie zbierania danych.
- (40%) Warsztat pracy własnej: przygotowanie narzędzia pomiarowego w oparciu o wybraną metodę zbierania danych ilościowych wraz z jego omówieniem i przykładowymi pytaniami badawczymi.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hornowska E. (2021), Testy psychologiczne. Teoria i praktyka.
Konarzewski K. (2001). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa WSiP
Nachmias C. F., Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP
Shaughnessy J., Zechmeister E., Zechmeister J. (2002). Metody badawcze w psychologii.
Czasopisma open access:
Przegląd Badań Edukacyjnych: http://apcz.pl/czasopisma/index.php/PBE/index
Artykuły:
Aksamit E. (2016). Sprawczość i wspólnotowość a stereotypy płci, W: Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 22, s.59-81. DOI:10.12775/PBE.2015.061
Simpson J., Gangestad S., tłum. Aksamit E. (2017). Indywidualne różnice w socjoseksualności : dowody na trafność konwergencyjną i dyskryminacyjną, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, 2017, nr 24, s.277-312. DOI:10.12775/PBE.2017.016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: