Aktywne słuchanie i tworzenie muzyki 2403-PPW-419-sj
1. Ćwiczenia percepcyjne z zakresu elementów dzieła muzycznego oraz obsady wykonawczej (melodyka, rytmika, harmonika, forma, agogika, dynamika, instrumentarium, obsada wykonawcza) - 4h
2. Ruch kreatywny według Johna Feierabenda - realizacja ruchem muzyki
3. Ilustracje ruchowe piosenek i utworów z literatury muzycznej (formalne, muzyczne, programowe).
4. Elementy improwizacji muzycznej według teorii uczenia się muzyki wg Edwina E. Gordona (wprowadzanie motywów tonalnych i rytmicznych, wykonywanie krótkich fraz muzycznych, imitacja i improwizacja, muzyczne puzzle).
5. Rytmizowanie tekstów wg metody C. Orffa (łączenie Orffa i Gordona w realizacji burdonu).
6. Improwizacje instrumentalne z użyciem dzwonków chromatycznych na skali pentatonicznej oraz majorowej i minorowej z użyciem motywów gordonowskich.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
1. Realizacja zadań na bieżąco: ćwiczenia percepcyjne (w formie sprawdzianów słuchowych), realizacja zadań muzyczno-ruchowych do piosenek i utworów z literatury muzycznej klasycznej (poważnej, artystycznej) czy jazzowej lub ludowej; realizacja zadań improwizacyjnych z użyciem motywów tonalnych i rytmicznych według teorii uczenia się muzyki E. E. Gordona; rytmizowanie tekstów.
2. Obecności na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności
3. Aktywny udział w zajęciach i bieżące zaliczanie zadań.
Literatura
1. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, praca zbiorowa pod red. M. Kołodziejskiego i B. Pazur, Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia, Lublin 2015, ss. 280.
2. Na dobry początek. Zbiór piosenek i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2021.
3. Kołodziejski, M., Koncepcja ruchu kreatywnego Johna Feierabenda w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej [w:] Kreatywność w edukacji muzycznej, red. M. Kołodziejski, Wydawnictwo Akademii Humanistycznej, Pułtusk 2014, s. 141-162.
4. Kołodziejski, M., Muzyka w edukacji wczesnoszkolnej, [w:], Nauczyciel – teoretyczno-empiryczne konteksty edukacja wczesnoszkolnej, red. B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek et al., Wydawnictwo Galeria „Na Gojach” w Ustroniu, Cieszyn 2015, s. 97-108.
5. Kołodziejski, M., Tworzenie i improwizowanie muzyki w warunkach szkolnych – uwagi na gruncie powszechnej edukacji, [w:] Rodzina – Szkoła – Środowisko społeczne – obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia), red. Grażyna Cęcelek, Małgorzata Potoczna & Małgorzata Przybysz-Zaremba, Wydawnictwo PWSZ, Skierniewice 2016, s. 127-137.
6. Kołodziejski, M., Tworzenie i improwizowanie muzyki w pedagogice muzycznej Edwina E. Gordona, [w:] Kreatywność – fakty i mity, red. I. Pufal-Struzik & Z. Okraj, Wydawnictwo UJK, Kielce 2016, s. 229-241.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: