Metodyka edukacji muzycznej 2403-PPW-418-sj
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o możliwościach wykorzystania muzyki w pracy z dziećmi przedszkolnymi i uczniami klas I – III, a także umiejętności projektowania i przeprowadzenia zajęć muzycznych w przedszkolu i szkole.
Nabycie przez studenta wiedzę z zakresu podstawowych wiadomości muzycznych wprowadzanych w przedszkolu i w klasach I – III szkoły podstawowej, a także metod wprowadzania piosenki, gier i zabaw muzyczno-ruchowych oraz zadań o charakterze twórczym.
Tematyka zajęć:
1. Metodyka edukacji muzycznej
2. Rozwój muzykalności dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
3. Edukacja muzyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
4. Koncepcje, teorie i wdrożenia w edukacji muzycznej na świecie (4 godz.)
5. Kształtowanie kompetencji muzycznych dziecka (4 godz.)
6. Edukacja muzyczna w plenerze
7. Ocena i diagnoza zdolności muzycznych dziecka
8. Nowoczesne narzędzia i metody w edukacji muzycznej
9. Tworzenie projektów lekcji muzyki (4 godz.)
10. Prowadzenie przykładowych zajęć muzycznych w warunkach laboratoryjnych (4 godz.)
W cyklu 2023/24L:
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o możliwościach wykorzystania muzyki w pracy z dziećmi przedszkolnymi i uczniami klas I – III, a także umiejętności projektowania i prawidłowego przeprowadzenia zajęć Przedmiot obejmuje następujące treści: |
W cyklu 2024/25L:
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o możliwościach wykorzystania muzyki w pracy z dziećmi przedszkolnymi i uczniami klas I – III, a także umiejętności projektowania i prawidłowego przeprowadzenia zajęć Przedmiot obejmuje następujące treści: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- projektu
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- gry i symulacje
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie średniej arytmetycznej z trzech ocen:
1. Przygotowanie scenariusza zajęć z przeprowadzeniem fragmentu lekcji laboratoryjnej w warunkach sztucznych z wykorzystaniem wszystkich form edukacji muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką, tworzenie i improwizowanie muzyki, słuchanie muzyki aktywne (2-5).
2. Test z wiedzy dotyczącej metodyki edukacji muzycznej (2-5).
3. Aktywny udział na zajęciach (2-5).
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
4.75 - 5.00 5.0 (bardzo dobry)
4.50 - 4.74 4.5 (dobry plus)
4.00 - 4.49 4.0 (dobry)
3.50 - 3.99 3.5 (dostateczny plus)
3.00 - 3.49 3.0 (dostateczny)
poniżej 3.00 2.0 (niedostateczny)
Literatura
1. Kołodziejski M. & Pazur B., Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, Lublin 2015.
2. Kołodziejski. M., & Moskal-Kozak, K., Na dobry początek. Zbiór piosenek i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Difin, Warszawa 2021.
3. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Katowice 2005.
4. Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym, WSiP Warszawa 1991.
5. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP
Warszawa 1986.
6. Smoczyńska- Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992;
Artykuły:
7. Skiba A., Edukacja muzyczna dzieci w przedszkolu Marii Montessori, Edukacyjne wyzwania w teorii i praktyce pedagogicznej, Tom 1, rok 2018/2019, s.31-32 .
8. Kozłowska-Lewna A., Wczesnoszkolna antyedukacja muzyczna, Aspekty Muzyki 2018, Tom 8, s. 83 –104.
W cyklu 2023/24L:
1. Smoczyńska- Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992; |
W cyklu 2024/25L:
1. Smoczyńska- Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992; |
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
Wiedza z podstaw edukacji muzycznej. |
W cyklu 2024/25L:
Wiedza z podstaw edukacji muzycznej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: