Metodyka edukacji zdrowotnej 2403-PPW-416-sj
Cele kształcenia:
Przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji zdrowotnej.
W Polsce nazwa „edukacja zdrowotna” będąca bezpośrednim tłumaczeniem z języka angielskiego (health education) przyjęła się w ostatniej dekadzie XX w. Wcześniej działalność edukacyjną związaną ze zdrowiem nazywano m.in. wychowaniem higienicznym, oświatą sanitarną, oświatą zdrowotną czy pedagogiką zdrowia.
Edukacja zdrowotna powinna być elementem edukacji całożyciowej, tj. kształcenia przez całe życie. Proces edukacyjny powinien uwzględniać nie tylko uczenie się kwestii nowych, ale także oduczanie się starych, a więc wyzbywanie się nieaktualnej wiedzy czy nieprzydatnych umiejętności na rzecz tych aktualnie ważnych. Ma to szczególne znaczenie wśród osób dorosłych, w tym zwłaszcza starszych, zarówno z powodu szybkich zmian w wiedzy o zdrowiu jak naturalnych zmian związanych z potrzebami zdrowotnymi w późniejszym wieku. W Polsce elementy edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży zawarte są w podstawach programowych dla różnych typów szkół.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- projektu
- doświadczeń
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
E.10.W1. metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury
zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym planowanie, realizowanie i ocena procesu;
E.10.W2. sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów;
E.10.W3. modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
E.10.U1. zaplanować działania mające na celu rozwój kultury zdrowotnej;
E.10.U2. skutecznie rozwijać postawy prozdrowotne wśród dzieci lub uczniów.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
E.10.K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 usprawiedliwiona nieobecność), aktywne uczestniczenie w zajęciach, opracowanie scenariusza zajęć, poprowadzenie fragmentu zajęć (przygotowanie prezentacji wybranego tematu z zakresu edukacji zdrowotnej)
oraz pozytywna ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną.
Końcowa ocena:
aktywne uczestnictwo w zajęciach 0-5 pkt.
opracowanie scenariusza i prezentacja wybranego tematu z zakresu edukacji zdrowotnej 0-5 pkt
ocena z testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną 0-10 pkt
Efekty kształcenia zostaną sprawdzone poprzez:
- obserwację aktywności studenta podczas zajęć oraz podczas prowadzenia przez studenta fragmentu zajęć - W1, W2, W3, K1, U1, U2.
- opracowanie przez studenta scenariusza zajęć - U1,U2, K1
- napisanie przez studenta testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną - W1, W2, W3.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna : podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007,
2. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2017,
3. Chruściel P., Ciechaniewicz W., Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018,
4. Zadworna-Cieślak M, Ogińska-Bulik N., Zachowania zdrowotne młodzieży – uwarunkowania podmiotowe i rodzinne, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011
5. Wolny B., Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.
6. Borzucka -Sitkiewicz K., Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Przewodnik dla edukatorów zdrowia, Wyd. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006,
7. Konopczyński M., Borowik J. i in., Zadania wychowawczo ‑profilaktyczne szkoły i placówki. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli i doradców metodycznych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.
8. Woynarowska-Sołdan M., Woynarowska B., Przedszkole promujące zdrowie : poradnik dla przedszkoli i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017,
9. Woynarowska B. (red.) Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka, Warszawa 2017.
10. Śniadecki J., O fizycznym wychowaniu dzieci, Wyd. Ossolineum, Wrocław 1956.
Raporty:
1. Raport WHO 2023 r.,
2. Edukacyjny raport prozdrowotny w zakresie profilaktyki chorób zakaźnych, w tym szczepień, ochronnych oraz zdrowego stylu życia i odżywiania , Europejski Fundusz Społeczny, Warszawa 2023.
Literatura dodatkowa
1. Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020. Załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Warszawa, dnia 16 września 2016 r.
2. Materiały przygotowane i udostępnione przez prowadzących zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: