Metodyka edukacji społecznej 2403-PPW-414-sj
Zajęcia wprowadzające. Kompetencje społeczne i edukacja społeczna.
Integracja grupy. Konstruowanie warsztatów dla uczniów. Umowa z dzieckiem i partycypacja dziecięca.
Trening umiejętności społecznych.
Omówienie podstawy programowej i wybranych pakietów edukacyjnych.
Elementy edukacji seksualnej w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.
Diagnozowanie społecznych zachowań w grupie - techniki socjometryczne.
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia wprowadzające. Kompetencje społeczne i edukacja społeczna. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia wprowadzające. Kompetencje społeczne i edukacja społeczna. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykonanie zadań cząstkowych (warsztaty z radzenia sobie ze stresem - 5 pkt, - prezentacja techniki socjometrycznej - 5 pkt, poprawność merytoryczna i wykonanie badania)
+ aktywność
+ obecność (dozwolona 1 nieobecność)
6 pkt - dst
7 pkt - dst+
8 pkt - db
9 pkt - db+
10 pkt - bdb
Na ocenę końcową może wpływać punktacja z wejściówki obejmującej wiedzę z ostatnich zajęć.
1 nieusprawiedliwiona nieobecność możliwa do wykorzystania bez konieczności odrabiania. Ta i inne nieobecności (wynikające ze zwolnień lekarskich powyżej 2) należy odrobić. Wszystkie nieobecności muszą zostać odrobione w ciągu 2 tygodni od nieobecności.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Brzozowska-Brywczyńska M, Dzieci mają głos (?) – próba zmapowania form i praktyk dziecięcej partycypacji w Polsce, Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka 2021, 20(3), 12-36.
Brzozowska-Brywczyńska M., (Poza) artykuł 12: partycypacja dzieci i młodzieży w świetle Konwencji o Prawach Dziecka oraz wybranych ujęć teoretycznych, w: D. Kassjanowicz, A. Sekuła, (Red.), Edukacja obywatelska w działaniu, s. 27-71. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, s. 88-97.
Techniki partycypacji : https://partycypacjaobywatelska.pl/strefa-wiedzy/abc-partycypacji/
Smagorzewska J., Szumski G., Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Teoria-metodyka-efekty, PWN, Warszawa 2015.
Symonowicz-Jabłońska I., Wieczór E., Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych I etapu edukacyjnego, w: Kopińska, V., Solarczyk-Szwec, H. (red), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 ze zm.)
Stek-Łopatka N., Piekarska K., Child Participation in Early Childhood Education from the Perspective of Female Students Specialising in Preschool and Early Childhood Education. Przegląd Badań Edukacyjnych 2023, 42, s. 217-241.
Standardy edukacji seksualnej WHO.
Literatura dodatkowa:
Węglarz J., Bentkowska D., Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Harmonia 2020.
Ziółko H., Trampolina: trening umiejętności społecznych, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2019.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: